Mira på lejrskole

2019
)

Mira på lejrskole af Sabine Lemire

16 maj.19

Mira er tilbage, men denne gang er det læseren, der bestemmer. Den tredje bog om Mira er et pletskud, der sætter refleksionerne i gang og gør læsningen til en leg.

Skal Mira tisse bag et træ eller holde sig? Skal hun lyve over for sin ven eller fortælle sandheden og hvad med Gunnar? Tør hun danse med ham til festen? Tredje bog om Mira er, som de tidligere bøger i serien, ikke en grafisk roman, men en skøn, troværdig og aktiverende ”Vælg selv handlingen - bog", hvor det er læseren, der skal træffe en masse valg på Miras vegne.

Mira skal på lejrskole med klassen. Hun elsker at være på lejrskole og glæder sig til alt det, de skal lave, selv om hun også er lidt spændt og nervøs for, om hun får hjemve. Der er mange tanker, der hvirvler rundt i Miras hoved, og i løbet af lejrskolen er der mange små dilemmaer og ting, som Mira skal tage stilling til. Det er alt lige fra hvem af hendes venner, hun skal vælge at sove sammen med, om hun skal gå med løgnen eller sandheden, og hvilket svar i gruppearbejdet, der er det rigtige. Alle valg har konsekvenser, hvilket Mira og læseren også erfarer i bogen – men i modsætning til virkeligheden kan Mira altid få en chance til.

Med mere end 20 forskellige historier kan det være en svært at opsummere, hvad bogen egentlig handler om. Den kredser om de små typiske dilemmaer, der opstår på en lejrskole og i løbet af skoletiden. Alt sammen dilemmaer, som alle piger uden undtagelse vil få ind på livet i løbet af deres egen skoletid. Med bogen får piger en mulighed for at reflektere over de valg, som de kommer til at tage og for de uprøvede ud i lejrskoler et indblik i, hvad man egentlig foretager sig på en lejrskole.

Fortællingen er illustreret smukt af Rasmus Bregnhøi i den velkendte Mira-stil og brydes undervejs af opskrifter på brændenældesuppe og lanterner af mælkekartoner og forskellige test som ”Er du en vandhund eller en landkrabbe?” og ”Har du også en frygtelig pinlig mor?”. Det er med til at skabe en aktiverende og anderledes bog til de 9-12-årige, hvor læsningen bliver en leg, og hvor læselysten kommer til at boble - uanset om man er en stærk eller en svag læser.

46365364
9788702281781
234