Anmeldelse
Genfærd af Jo Nesbø
- Log ind for at skrive kommentarer
Nesbø er en af de bedste spændingsforfattere i verden, og dette 9. bind om Harry Hole bekræfter til fulde denne påstand. Bogen er spændende, rørende, velskrevet og ikke til at lægge fra sig.
Politimanden Harry Hole har opholdt sig tre år i selvvalgt eksil i Hongkong. Han har lagt spiritussen bag sig, er kommet i god fysisk form og har haft held til at lade tidligere tiders genfærd bag sig, da han igen vender tilbage til Oslo for at efterforske i en tilsyneladende banal mordsag.
En ung narkoman har dræbt en anden narkoman, tilsyneladende i et skænderi om stoffer, men Harry kender den mistænkte. Oleg er søn af Harrys livs kærlighed, Rakel, og Oleg voksede op med Harry som faderfigur og forbillede.
Harry nægter at tro på Olegs skyld, og selvom Oleg ikke vil sige noget, fortsætter Harry med at grave i narkomiljøet.
Et nyt livsfarligt stof, Violin, er kommet på markedet, og snart er Harry indblandet i et dødsensfarligt spil, hvor skruppelløse narkobander, korrupte politikere og politifolk i jagten og ønsket efter magt og penge tilsidesætter al menneskelighed og anstændighed.
Nesbø har endnu en gang begået et brag af en spændingsroman. Historien er først og fremmest voldsomt spændende, grum, sørgelig og melankolsk, men levner også plads til menneskelige aspekter som had, kærlighed, magt, afhængighed, misbrug og meget mere, og endelig er den helt sin egen i kraft af den fascinerende og vedkommende hovedperson.
Som sædvanlig er historien indviklet og overraskende, og bedst som man tror, at nu har man fået styr på begivenhederne, så drejes handlingen lige i endnu en uventet retning.
Det hele hænger dog perfekt sammen, og man kan ikke andet end lade sig rive med.
Og hvor er vidunderligt at læse en krimi, der tager sig god tid, god tid til at levere nogle grundige og ordentlige personbeskrivelser, god tid til at kæle for sproget og god tid til at skildre de forskellige miljøer. Især beskrivelserne af de implicerede aktører er mesterlige og gør virkelig indtryk.
Ved at lade den myrdede fortælle om sit liv og sin død side om side med den aktuelle handling får historien desuden yderligere en facet af troværdighed.
Denne roman og Nesbøs øvrige romaner kan bare ikke anbefales nok.
- Log ind for at skrive kommentarer
Nesbø er en af de bedste spændingsforfattere i verden, og dette 9. bind om Harry Hole bekræfter til fulde denne påstand. Bogen er spændende, rørende, velskrevet og ikke til at lægge fra sig.
Politimanden Harry Hole har opholdt sig tre år i selvvalgt eksil i Hongkong. Han har lagt spiritussen bag sig, er kommet i god fysisk form og har haft held til at lade tidligere tiders genfærd bag sig, da han igen vender tilbage til Oslo for at efterforske i en tilsyneladende banal mordsag.
En ung narkoman har dræbt en anden narkoman, tilsyneladende i et skænderi om stoffer, men Harry kender den mistænkte. Oleg er søn af Harrys livs kærlighed, Rakel, og Oleg voksede op med Harry som faderfigur og forbillede.
Harry nægter at tro på Olegs skyld, og selvom Oleg ikke vil sige noget, fortsætter Harry med at grave i narkomiljøet.
Et nyt livsfarligt stof, Violin, er kommet på markedet, og snart er Harry indblandet i et dødsensfarligt spil, hvor skruppelløse narkobander, korrupte politikere og politifolk i jagten og ønsket efter magt og penge tilsidesætter al menneskelighed og anstændighed.
Nesbø har endnu en gang begået et brag af en spændingsroman. Historien er først og fremmest voldsomt spændende, grum, sørgelig og melankolsk, men levner også plads til menneskelige aspekter som had, kærlighed, magt, afhængighed, misbrug og meget mere, og endelig er den helt sin egen i kraft af den fascinerende og vedkommende hovedperson.
Som sædvanlig er historien indviklet og overraskende, og bedst som man tror, at nu har man fået styr på begivenhederne, så drejes handlingen lige i endnu en uventet retning.
Det hele hænger dog perfekt sammen, og man kan ikke andet end lade sig rive med.
Og hvor er vidunderligt at læse en krimi, der tager sig god tid, god tid til at levere nogle grundige og ordentlige personbeskrivelser, god tid til at kæle for sproget og god tid til at skildre de forskellige miljøer. Især beskrivelserne af de implicerede aktører er mesterlige og gør virkelig indtryk.
Ved at lade den myrdede fortælle om sit liv og sin død side om side med den aktuelle handling får historien desuden yderligere en facet af troværdighed.
Denne roman og Nesbøs øvrige romaner kan bare ikke anbefales nok.
Kommentarer