Stålhjerte

2015
)

Stålhjerte af Brandon Sanderson

02 mar.15

Science fiction dystopi for unge og voksne. Første bind i bestseller-trilogien lægger op til en særdeles interessant blanding af et superhelteunivers og et post-apokalyptisk samfund.

I en nær fremtid er flere mennesker blevet forvandlet til mennesker med særlige superevner, tilsyneladende som følge af, at en mystisk meteorlignende genstand, Kalamit, er dukket op på stjernehimlen. Disse såkaldte ’episke’ er dog alle superskurke, og med hjælp fra deres særlige evner har de snart sat sig på magten i hele verden. Almindelige mennesker må bare indordne sig og få det bedste ud af de kaotiske tilstande. I Chicago, som er blevet reduceret til ruiner, og hvor der nu hersker evigt mørke, hedder den ultimative hersker Stålhjerte. Stålhjerte dræbte for år tilbage hovedpersonen Davids far, og den unge mand har siden tørstet efter hævn. Han har studeret de episke intenst og har bl.a. fundet ud af, at de trods deres tilsyneladende udødelighed alle har et svagt punkt.

Nogle få modstandsgrupper, kaldet Fortropperne, kæmper en tilsyneladende umulig kamp mod de episke, men da David slutter sig til en lille gruppe i Chicago og deler ud af sin omfattende viden, opstår der pludselig en mulighed for at få ændret magtbalancen.

Som nævnt er bogen første bind i en særdeles succesfuld trilogi, og man fristes næsten til at sige, som sædvanlig er en ny storfilm på vej. Forfatteren, som udkommer for første gang på dansk, har flere bestseller serier bag sig i USA, men først og fremmest er han kendt for at have afsluttet afdøde Robert Jordans episke fantasy serie ”Wheel of Time”. Der er således tale om en forfatter, der kan sit håndværk til fingerspidserne. Han har til fulde formået at skabe et spændende univers, og især spændingsdelen fungerer optimalt. Skabelonen er selvfølgelig set før i utallige sammenhænge: En lille gruppe kæmper mod den tilsyneladende uovervindelige overmagt, men denne historie er dog forfriskende anderledes end lignende titler og bæres især oppe af ”opfindelsen” af de episke.

Tegneserieelementet med alle de forskellige superskurke og de mange avancerede skydevåben og bomber giver dystopien sin helt egen underholdende vinkel. Personskildringerne fremstår derimod noget tynde og skabelonagtige, og så er det virkelig irriterende, at alle de episke er udstyret med totalt tåbelige navne (Stålhjerte, Nattevælde, Ildkamp). Dette er dog af mindre betydning for en glimrende læseoplevelse, hvor bogens helt klare styrke altså er spændingsdelen. Uden at ville være diskriminerende er målgruppen nok mest store drenge og mænd (”Drengerøvene”).

Bind to skulle komme til efteråret og bind tre i starten af 2016.

Originally published by Arne Larsen, Litteratursiden.

DreamLitt