Illuminae

2016
)

Illuminae af Amie Kaufman og Jay Kristoff

29 nov.16

Årets bedste science fiction roman bringer nye dybder til forestillingsevnen om menneskeskabte rædsler og kunstig intelligens.

Amie Kaufman og Jay Kristoff fik en spændende idé til en science fiction roman om en pige og en dreng på flugt i fremtiden år 2575. Resultatet er trilogien om ’Illuminae Filerne’, hvor "filerne" skal tages helt bogstaveligt. For ’Illuminae’ er en sammenstykning af diverse rapporter, mails og udskrifter om hændelsesforløbet i den hemmelige krig mellem to konkurrerende magtkoncerner. Teenagerne Kady og Ezra er nylige eks-kærester og bor på mine-planeten Kerenza i udkanten af universet. Mega-koncernen Beitech angriber Kerenza ud af det blå med hensigten at udradere planeten, og den ulovlige minedrift, som foregår i undergrunden. Resultatet er ødelæggende, men det lykkes med nød og næppe for Kady og Ezra at flygte i sikkerhed på rumflådens skibe Hypatia og Alexander. Da en mystisk sygdom bryder ud ombord på Hypatia, står det klart, at Beitech har taget et biologisk våben i brug, og konsekvenserne er rædselsvækkende.

’Illuminea’ er intet mindre end en af de fedeste science fiction romaner, jeg længe har læst og haft i hænderne. Den kombinerer fascination af rummet med frygten for det ukendte og umenneskelige, samtidig med at den stiller spørgsmålstegn ved, hvad der udgør et individ. Grundet et sammenbrud i systemet begynder den kunstige intelligens ombord på rumskibet og destroyeren Alexander at træffe sine egne valg og beslutninger, akkurat som HAL i ’Rumrejsen år 2001’. Med Beitechs destroyer i hælene er tiden knap, og Kady bliver nøglen til at redde Ezra og hende selv fra Beitechs dødspatrulje og de smittede ombord.

Bogen her var en usædvanlig roman at læse, fordi det grafiske udtryk er helt anderledes end, man er vant til. Det generede mig ikke det mindste, og meget hurtigt kom jeg ind i fortællingen, som er én lang hæsblæsende jagt på liv og død gennem rummet. Faktisk kunne jeg ikke forestille mig at få den samme fede læseoplevelse, hvis romanen var skrevet som en "almindelig" bog.

’Illuminea’ er helt klart årets bedste science fiction roman!

Politiken
Brian Christensen