Blår

2018
)

Blår af Hugh Howey

22 jan.18

Bag den kryptiske titel gemmer sig en forunderlig og fantastisk Science Fiction historie. Den post-apokalyptiske spændingsroman er tankevækkende og vedkommende og særdeles svær at lægge fra sig.

Hugh Howey er et kæmpenavn i udlandet. Dette er hans første bog på dansk, og så er det ovenikøbet kun første del af hans såkaldte ’Silo trilogi’. Og hvilket behageligt bekendtskab. At stikke nogen blår i øjnene betyder at fordreje eller fortie sandheden, og netop dette tema kan man genkende fra gigantsuccesser som ’Maze Runner’ og ’Hungergames’. Samtidig leder elementer i historien tankerne hen på værker som Stephen Kings ’The Dome’ og sågar Goldings klassiker ’Fluernes herre’, og netop i dette fine selskab finder man Howeys roman og univers. ’Silo trilogien’ har alle ingredienser til at blive en klassiker. Romanen er da også allerede solgt til filmproduktion.

Historien foregår i en ødelagt og giftig fremtid, hvor det er lig med døden at færdes på jorden. De sidste rester af menneskeheden er derfor flyttet ned i en gigantisk silo under jorden, og her har man kunnet overleve i generationer. Det klasseopdelte samfund, hvor hver især har helt specielle arbejdsopgaver, og hvor børnefødsler er underlagt streng kontrol, styres af meget stramme regler og forordninger. At tale om verden udenfor siloen eller at tale om forandringer er forbudt og straffes med den sikre død ved udelukkelse fra siloen.

Da den gamle sherif Holston uventet selv beder om at blive sat udenfor, sættes en lang række af skæbnesvangre begivenheder i gang. Borgmesteren og vicesheriffen ønsker, at hans afløser skal være kvinden Juliette, som ellers er mekaniker, og det er især den magtfulde IT-chef Bernard stærkt imod. Både borgmester og vicesherif dør imidlertid hurtigt efter, og Juliette er nu alene. Allerede i de første dage på sit arbejde begynder hun at ane uråd og konspirationer, men inden hun kan nå at gøre noget, anklages hun for mord og sættes udenfor.
Mere skal ikke røbes her, blot at Juliette mirakuløst overlever og opdager en chokerende sandhed.

Denne historie er en af de bøger, man bare haster igennem med stigende begejstring.
Plottet og bogens scenarie er fremragende udtænkt, og det at sandheden og løgnene først røbes lidt efter lidt er i den grad med til at fastholde læseren. Mening og baggrund åbenbares selvfølgelig hen ad vejen, og selvom der helt bestemt stadig er en masse uklarheder, som vel åbenbares i kommende bind, virker det i den grad som om forfatteren har styr på handling og plot og suverænt styrer læseren i nye retninger. Personskildringerne og sproget fungerer til perfektion, så alt i alt er bekendtskabet med Howey en særdeles positiv oplevelse.

DreamLitt
Nikolaj Johansen
53858252