Nano kommer til Clifford Falls

2014
)

Nano kommer til Clifford Falls af Nancy Kress

08 jan.15

Intelligent science fiction om nano-teknologi og genmanipulation og om hvordan fremtidens teknologi virker og påvirker mennesket.

Nancy Kress er et anerkendt navn på den internationale science fiction scene, hvor hun har vundet flere priser for sine bøger. Nu giver Science Fiction Cirklen danskerne muligheden for at stifte bekendtskab med hende i ”Nano kommer til Clifford Falls”, som rummer tre af hendes lange noveller.

Samlingen åbner med ”Tiggere i Spanien”, der foregår i en fremtid, hvor velhavende par kan købe sig til ønskebørn, der er genetisk manipuleret i forhold til udseende, intelligens og evnen til at kunne undvære søvn. Børnene kan bruge alle døgnets timer til at dygtiggøre sig, og de viser sig hurtigt at blive meget succesfulde i forhold til alt, hvad de foretager sig. Efterhånden som der kommer flere ”Søvnløse”, opstår der en bevægelse mod dem, og novellen undersøger bl.a. menneskets reaktioner overfor det fremmede. Hvordan nogen reagerer med misundelse og had, mens andre ser mulighederne i de nye evner.

I titelnovellen er husmoren Carol hovedpersonen. Hun er lige blevet alene med tre mindre børn og forsøger at klare sig igennem, da nano-teknologien kommer til byen. Pludselig er det muligt at få alt, lige fra sportsbiler over diamanter til dagens måltider uden at skulle gøre en indsats. Men Carol holder sig til de gammeldagsdyrkede grøntsager fra haven uden egentlig at gøre sig nogle overvejelser over hvorfor. Selvom teknologien i første omgang virker som en ren velsignelse, viser det sig dog efterhånden, at den også har en samfundsnedbrydende effekt. Hvorfor gå på arbejde, når man alligevel kan få alt, hvad man ønsker sig fra nano-maskinerne? Snart er der ikke flere, der går på arbejde, skolerne lukker, og i kedsomhed begynder folk at begå forbrydelser.

Novellen har et lidt deprimerende syn på mennesker som en flok individer, der kun gør noget for egen vindings skyld, og derfor bringer nano-teknologien ikke noget godt med sig. Jeg er ikke enig med Nancy Kress i denne tolkning, men novellen er velskrevet, og det er altid interessant at blive udfordret på sine holdninger.

Den sidste novelle hedder ”Erdmanns knudepunkt”. Her er hovedpersonen en gammel fysiker, som nu er flyttet ind på et alderdomshjem, selvom han stadig underviser få timer på det lokale universitet. Indskudt i fortællingen om Erdmann og hans plejer Carrie og de øvrige beboere på hjemmet følger vi et rumskib på rejse mellem stjernerne. Dets retning ændres brat, da den opfanger signaler fra et væsen, der er på vej til at blive født. Men hvilket væsen? Og hvad er konsekvenserne af dette for jordens befolkning?

De tre historier er vidt forskellige, men fælles for dem er et godt sprog og nogle tankevækkende udgangspunkter. Niels Dalgaards interessante efterord er med til at uddybe forståelsen for de enkelte noveller, og jeg må indrømme, at jeg har fået lyst til at forske mere i Nancy Kress’ forfatterskab. Og så kan man vel ikke forlange mere af en bog!

Science Fiction Cirklen
Niels Dalgaard
51437012