Den Store Science Fiction-bog

2016
)

Den Store Science Fiction-bog / red. Niels Dalgaard

24 maj.17

Antologi om kunstig intelligens, religion, rumrejser, atomkrig og meget mere. Et must for genrens fans og et godt sted at starte for nye læsere.

Hvad gør du, hvis din kontorstol tilfredsstiller din kæreste bedre end dig selv? Hvordan reagerer du, hvis du finder ud af, at dit liv blot er en simulation, som genstartes hver dag? Hvordan beholder du din tilknytning til jorden, hvis der går 30 år imellem du er "hjemme"? Det er blot nogle få af de spørgsmål, forfatterne stiller i ’Den Store Science Fiction-bog’.

Niels Dalgaard har udvalgt og oversat de 22 noveller og forklarer i forordet, at han ikke har gjort noget forsøg på at lave en systematisk antologi. ’Den Store Science Fiction-bog’ indeholder simpelthen noveller udgivet i årene 1952 til 2011, udvalgt efter de indtryk, de har sat i ham. Med en så subjektiv indgang til en antologi, kan der være fare for, at samlingen ikke er relevant for andre. Det er dog ikke tilfældet her. Selvom der er enkelte af novellerne, jeg ikke er så begejstret for, mærkes Dalgaards store kendskab til genren og ikke mindst hans kærlighed til de gode historier i alle genrens afskygninger.

Flere af novellerne ser nærmere på religion, mens udforskning af nye verdener også er udgangspunkt for et par af historierne, bl.a. ’Overfladespænding’ af James Blish. Her er et udsåningsskib nødlandet på vandplaneten Hydrot. Besætningen har ingen chancer for at overleve ret længe, men de kan nå at modificere deres menneskelige efterkommere, så de har en chance overlevelse. Og ligesom deres forfædre udforsker også disse efterkommere deres univers.

Selve rumrejsen er udgangspunktet i Tom Godwins ’De kolde ligninger’, der handler om en redningsmission, som opdager en blind passager. Reglerne er ganske klare. Den ekstra vægt øger forbruget af brændstof, således at man ikke når frem. Derfor skal den blinde passager forlade rumskibet. Men hvad nu hvis den blinde passager er en ung teenagepige? Lidt mere spidsfindigt undersøger John Varley rumrejsens tidsparadoks i ’Pusheren’, hvor vi følger en voksen mands forsøg på at komme i nærkontakt med en lille pige på en legeplads.

En af mine favoritter er Tanith Lees ’At græde i regnen’. Her er klimaet gået amok. De privilegerede bor under beskyttende kupler, mens resten må klare sig så godt de kan udenfor. En enlig mor kæmper for at passe godt på sine børn og sikre dem en bedre fremtid. Men betingelserne er barske. Jeg er meget betaget af Lees novelle, som jeg finder ualmindelig smuk, og som både er sørgmodig, men også fuld af håb for menneskehedens fremtid.

’Weinachtsabend’ af Keith Roberts er en alternate history fortælling, hvor England og Tyskland er allierede, og der Führer regerer sammen med kongen. Charles Stross' hovedperson er tidsrejseagent i ’Palimpsest’. Og i ’Forskellige slags mørke’ af David Langford er vi næsten ovre i sci fi-horror.

Som det forhåbentlig anes, er ’Den Store Science Fiction-bog’ fyldt med spændende, anderledes, sjove, sørgelige, eftertænksomme, udfordrende og velskrevne historier, som alle viser forskellige aspekter af genrens spændvidde. Samtidig introduceres nye forfattere på dansk, ligesom koryfæerne også er repræsenteret. ’Den Store Science Fiction-bog’ er derfor et must for science fiction fans. Og for de læsere, der endnu ikke ved, at de er science fiction fans, så er den et godt sted at starte.

Science Fiction Cirklen
Niels Dalgaard (f. 1956)
53045588