Rød opstand

2015
)

Rød opstand af Pierce Brown

06 jan.16

Spændende dystopisk roman i stil med The Hunger Games. Løgnens lænker undertrykker og slavebinder mennesket på Mars, men kampen for frihed er begyndt.

Samfundet og De Gyldne er i fuld gang med at kolonisere og terraforme Mars. Deres imperium er bygget på arbejdskraft fra Rød stand, slavearbejdere som udfører et livsfarligt og beskidt hverv som minearbejdere på Mars, hvor de udvinder helium-3, hjerteblodet i terraformeringen. Unge Darrow er ilddykker og bosiddende dybt under Mars’ ubeboelige overflade. Da De Gyldne henretter hans elskede Eo, optændes han af had mod Ærkeguvernøren, og han slutter sig til oprørsgruppen Ares’ Sønner. De afslører den fulde sandhed om Mars, og Darrow må se i øjnene at Rød stand har levet på en løgn i århundreder. Snart er han midt i den brutale konkurrence om at opnå en elevkontrakt ved et af De Gyldnes huse. For Darrow er der kun én regel: Vind eller dø.

Her er tale om en særdeles spændende og actionfyldt start på en trilogi om oprøreren Darrow. Romanen er en blanding af dystopi, science fiction og fantasy, og man er super godt underholdt hele vejen i gennem. Der er mange ligheder med The Hunger Games og Divergent, men der er ingen tvivl om at Rød opstand kører sit helt eget spor og nytænker temaet om undertrykkelse, oprør og frihed i form af et lidt anderledes set-up. Der er referencer til de græske guder og middelalderens riddere sammenblandet med fremtidens bioteknologiske manipulationer. At hovedpersonen er en mand giver desuden en helt anden indgangsvinkel i form af en mere rå og brutal fortælling med en snert af følsomhed som bibeholder den menneskelige troværdighed.

Alt i alt en anbefalelsesværdig roman, som helt sikkert vil hitte hos de læsere, som ønsker sig mere i samme stil som The Hunger Games og Divergent. Pierce Brown er en god forfatter, og der er ikke noget at sige til at ’Golden Son’, andet bind i ’Red Rising’ trilogien, netop er tildelt Goodreads Choice Award 2015, en verdensomspændende læsernes bogpris.

Red Rising #1
Elisabeth Kiertzner, Joel Daniel Phillips
51965639