En konges vej – Del 1

2017
)

En konges vej – Del 1 af Brandon Sanderson

30 jun.17

Fantasy for voksne fra øverste hylde. Denne episke og storladne fortælling har alt, hvad hjertet kan begære.

Brandon Sanderson, som på dansk allerede kendes fra sin serie om ’Fortropperne’, er i det store udland mest kendt for sine nyskabende fantasy-serier, og nu kommer omsider første bind af de såkaldte Stormlysfortællinger på dansk. Serien er planlagt til hele ti bind, og bind tre skulle først være på trapperne på engelsk her til efteråret, så der er lang vej endnu. Allerede nu er der dog klare tegn i sol og måne på, at dette her bliver til noget af det helt store indenfor genren, og her taler vi altså om bøger på højde med Tolkien, Robert Jordans ’Wheel of time’ (Som Sanderson i øvrigt har skrevet de seneste to bind til), Terry Goodkinds ’Legend of the Seeker’ og selvfølgelig George Martins ’Game of Thrones’. Allesammen serier og historier, der på hver deres måde byder på ultimativ kvalitetsunderholdning.

Historien foregår på planeten Roshar, hvor riget Alethkar er et af de mest magtfulde. Begivenhederne starter med snigmordet på kong Galinar – et mord som de mystiske parshendere angiveligt står bag, og her seks år senere raser hævnkrigen mod parshenderne stadig. Galinars søn, Elhokar, har overtaget tronen, og han får bl.a. hjælp af sin onkel, den navnkundige Danilar og dennes sønner Adolin og Renarin, men kampene synes at stå i stampe, og Dalinar er begyndt at tænke på en alternativ måde at få løst konflikten på.

Sideløbende med begivenhederne omkring krigen og kongen følger historien den unge pige Shallan. Shallans familie er gået bankerot, og den eneste måde, de kan overleve på, er at hun bliver optaget som elev hos den mest betydningsfulde forsker i verden og stjæler forskerens såkaldte Åndsstøber (En meget værdifuld og magtfuld ædelsten, der kan forme og skabe genstande og liv). En anden hovedperson er den unge Kaladin. Han er søn af en læge, og han skulle selv have været læge, men forskellige begivenheder fik ham først til at blive soldat i kongens hær, og efter at han blev forrådt af sin hærleder, er han nu endt helt nederst i samfundet som slave. Alle disse personer og begivenheder vil utvivlsomt krydse hinanden på et tidspunkt, men det må vente til kommende bind.

Historien er temmelig kompliceret og bliver overhovedet ikke forløst i dette bind. Dette er måske det eneste negative, man overhovedet kan sige om en ellers helt fantastisk historie, men selvom alting ikke bliver forklaret, og der virkelig er mange ting, der kun anes en forklaring på, begynder man dog efterhånden at blive grebet af historien. Sanderson har opbygget sin helt egen og unikke verden med mystiske skabninger, gådefulde artefakter, besynderlige egenskaber og en enormt interessant mytologi, og alene det gør alle de mange hundrede sider (over 700) til særdeles interessant læsning. Dertil kommer, at hovedpersonenerne er skildret levende og vedkommende, at sproget er ganske glimrende, og at det overordnede plot nok efterhånden vil komme til at  gå op i en højere enhed.

Ulven og Uglen
53314910
9788793349254