Spektrum - Leoniderne

2014
)

Spektrum - Leoniderne af Nanna Foss

27 dec.15

Yderst velkomponeret Young Adult roman, som er fuldstændig umulig at slippe fra første side. ’Leoniderne’ er et brag af en start på serien ’Spektrum’ om venskaber, forelskelse og tidsrejser.

Nanna Foss leverer en vellykket, dramatisk og spændende roman, som på fornemste vis kombinerer problematikker som mobning, karakterræs og det at være anderledes med overnaturlige elementer. Et opsigtsvækkende tvillingepar, et mystisk kompaslignende instrument og synske drømme er nogle af de hændelser den skarpe men tilsyneladende helt almindelige Emilie på 15 år kommer ud for i ’Leoniderne’. Hendes ellers ubrydelige venskab med brødrene Alban og Linus bliver sat på prøve, da tvillingerne Pi og Noah starter i klassen. Snart er de alle, sammen med pigen Adriana, dybt involveret i jagten på sandheden om tidsrejsekompasset og de uforklarlige overnaturlige evner, som de lidt efter lidt opdager hos sig selv.

’Leoniderne’ er fortalt fra Emilies synsvinkel. Hun er bedste venner med smukke, sympatiske, blinde Alban og hans lidt nørdede lillebror Linus. De tre er faktisk uadskillelige. Emilie er en fremragende tegner, og da hun en nat drømmer om en mystisk, tiltrækkende dreng med de mest fantastiske turkise øje, laver hun en skitse af drømme-drengen. I skolen bliver hun dybt rystet, da hun møder den nye dreng og pige i klassen, tvillingerne Noah og Pi. Noah er nemlig den dreng hun mødte i drømmen! Og da lærervikaren Janus sætter klasserne i gang med en projektopgave om universet, begynder der at ske underlige og overnaturlige ting med Emilie, Alban, Linus, Pi, Noah og Adriana i centrum for begivenhederne.

De seks hovedpersoners karakterer er meget forskellige, men de er stærke og begavede personligheder. Det er ikke dem alle, Nanna Foss går lige meget i dybden med, men det fornemmer jeg kommer i de følgende bind i serien. Næste bind er ’Geminiderne’, og har Pi som jeg-fortæller, hvilket jeg personligt ser meget frem til. Jeg glæder mig til at få mere at vide om hende og tvillingernes baggrund. Og så blev jeg ret vild med Alban, så ham bliver det også interessant at høre mere om.

Det er virkelig fedt at læse ’Leoniderne’, og man føler sig fuldstændigt i trygge hænder hos Nanna Foss. Sproget flyder let og ubesværet, uden unødige og indviklede forklaringer, på trods af at tidsrejseelementet er komplekst. På intet tidspunkt måtte jeg stille spørgsmålstegn ved hverken handlingsforløb eller plot. Man kan simpelthen mærke, at forfatteren har lavet et grundigt forarbejde ned i de mindste detaljer, så troværdigheden er intakt hele vejen gennem bogen.  Anbefales varmt til alle læsere som fascineres af tidsrejser godt krydret med lækre fyre, intelligente piger og genkendelige men svære problematikker fra hverdagen.

Tellerup
51212363
9788758813707