Spektrum - Kvadrantiderne

2019
)

Spektrum - Kvadrantiderne af Nanna Foss

07 okt.19

Den voldsomt populære Science Fiction-serie er nu nået til fjerde del. Blandingen af tidsrejser, spænding og almindelige YA-elementer om unges relationer og problemer er stadig forrygende god underholdning.

Nanna Foss har med sin stort anlagte serie om unge og tidsrejser nærmest opnået stjernestatus, og det er der mange gode grunde til. At rejse i tiden har altid fascineret forfattere, men Nanna Foss har på smuk og overlegen vis fået indflettet en vinkel, der egentlig mere hører hjemme i almindelige ungdomsbøger, altså teenageres hverdag med venskab, mobning, relationer, sorg, kærlighed, seksualitet og meget mere. Med dette bind tilføjes så yderligere en gyser-dimension, og det hele forenes til et fint produkt, der i virkeligheden kan appellere til mange forskellige målgrupper.

Syv teenagere, brødrene Linus og Alban, tvillingerne Noah og Pi, Adriana, Emilie og Nasrin er kommet i besiddelse af en slags kompas der kombineret med en prisme ikke alene gør dem i stand til at rejse i tiden men også udstyrer dem med overnaturlige evner. I de tre forrige bind var hovedpersonerne henholdsvis Emilie, Pi og Nasrin, og nu er turen kommet til Noah.

Noah har i lang tid været plaget af frygtelige mareridt, hvor han dels konstant bliver ædt af frygtindgydende uhyrer og dels må opleve, at han skyder og dræber Alban. Noah prøver desperat at holde sig så vågen som mulig, men langsomt er hans bestræbelser og hans panser ved at blive nedbrudt. Det hele fører tilbage til hans og Pis oplevelser i Australien, hvor familien boede tidligere, inden de bosatte sig i Danmark, og gruppen af unge må nu tidsrejse tilbage til Australien i håb om at forhindre katastrofen. Samtidig er livet som tidsrejsende mere livsfarligt end nogensinde.

Samlet set er de første fire bind i serien en vildt imponerende og stilsikker bedrift. Trods det enorme sidetal er bøgerne i kraft at det meget direkte sprog og den megen dialog lette at læse, og de vidt forskellige teenagere er beskrevet med stor indlevelse og sympati.

I dette bind er hovedpersonen mest Noah, og selvom han faktisk ikke er særlige sympatisk, så vinder han ved nærmere bekendtskab. Og med hans person tilføjes historien også en hel del barsk humor, især står beskrivelsen af en vild nytårsfest meget stærkt.

Der er stadig mange uklarheder omkring tidsrejserne og de lurende trusler, men der er nok ingen tvivl om, at Nanna Foss nok skal få historien sikkert landet. Serien er planlagt til at omfatte hele ni bind.

Tellerup
47272416
9788758831060