Spektrum - Geminiderne

2016
)

Spektrum – Geminiderne af Nanna Foss

15 jan.16

Intens fantasyroman om tidsrejser, venskab og kærlighed. Det er actionfyldt, gennemtænkt og ikke mindst: stærkt vanedannende!

Der er fuld fart over anden del i Spektrum-serien. Pi er hovedpersonen denne gang, og sammen med vennerne forsøger hun ihærdigt at opklare og ikke mindst forstå årsagen til tidsrejserne. Hvorfor er netop de blevet udvalgt, og hvem satte det i virkeligheden i gang? Med i købet har de alle fået en overnaturlig evne, og sammen prøver de nu at holde fokus og få styr på den enkeltes nyvundne kraft og rækkevidde heraf – hvilket for nogle af dem bliver fatalt. Pi er stadig dybt påvirket af det uhyggelige overfald i Australien, en hændelse hun delvist har fortrængt, men som vender skæbnesvangert tilbage. Da der dukker tidsrejsende op fra fortiden, viser det sig, at de har mere tilfælles med Pi og vennerne, end nogen af dem kunne forestille sig.

’Leoniderne’ var fantastisk spændende, men Foss sætter i endnu højere gear her i anden del af Spektrum-serien med fængende plot, der straks suger læseren ind i handlingen. Jeg er ret begejstret for bøger om tidsrejser, og her gør Foss det virkelig godt. Det er noget af et set-up, hun har udtænkt, det må man tage hatten af for. Selve tidsrejsekomplekset er af endnu større betydning her i andet bind, og man skal være på dupperne for at følge med. Det gør ’Geminiderne’ yderst interessant, og det er helt på sin plads, at der er noget at tænke videre over.

I vennekredsen er Pi en af de mere handlekraftige personligheder og er udstyret med et heftigt temperament, som volder hende store problemer i forbindelse med hendes evne. Foss spiller på de stærke som svage sider i Pi, hvilket gør hende til en meget menneskelig og troværdig karakter, som det er nemt at anerkende. Hendes synsvinkel fremprovokerer nye sider af vennerne, man ikke tidligere har set. At synsvinklerne skifter fra bog til bog er godt tænkt af Foss, for på den måde er der masser af udviklingspotentiale i serien.

Bogen slutter med en gigantisk cliffhanger som lægger op til en særdeles spændende Spektrum #3. Jeg glæder mig!

Spektrum, 2
Tellerup