2015
)

Viola og veninderne af Line Kyed Knudsen

30 nov.15

Eftertænksom billedbog om Viola, der er glad for at gå i børnehave, men nogen gange føler hun sig udenfor. Når hun ikke må være med i legen kan det pludselig blive rigtig svært at gøre det rigtige.

Af Susanne Dahl jensen

’Viola og veninderne’ handler ganske enkelt om de konflikter børnehavepiger kan havne i, når de gerne vil være med i nogens leg, men bliver holdt udenfor. Så kan man godt komme til at gøre noget dumt og så bliver det rigtig svært at være en god ven.

Når veninden Siri pludselig hellere vil lege Idas leg, og Viola kun får lov til at være med, hvis hun er baby, er det ikke nemt at være Viola. Anna altid har det mest spændende legetøj med og pludselig får lov at være moren. Ja, så kan man godt komme til at sparke til hunden, som i dette tilfælde er Siri, og det er noget møg. Pyha! Ikke noget at sige til, at det er svært for pigerne at finde rundt i legerelationerne, men med lidt hjælp fra de voksne i historien, finder Viola og veninderne til sidst ud af at lege sammen alle sammen.

Forfatter Line Kyed Knudsen og illustrator Charlotte Pardi har sammen lavet en rigtig fin billedbog med stof til eftertanke for både den voksne og barnet. Billedbogen fortæller i både tekst og streg om det, det tit handler om for både store og små piger, nemlig, at man frygtelig gerne vil være en del af et pigefællesskab. Nogle gange bliver man lukket ude, og hvordan tackler man så det?

Selvom  om venskab, jalousi og konflikter er svære og tunge emner, formår Line Kyed Knudsen at ramme præcist ned i pigernes konfliktfyldte legeverden med både humor og varme. Sproget flyder fint og sammen med de skønne, skæve og karikerede illustrationer af Charlotte Pardi viser tydeligt pigernes vrede, glæde, usikkerhed og frustration. Som læser er man ikke i tvivl om, hvor man er rent følelsesmæssigt.

Line Kyed Knudsen har skrevet mange børnebøger bl.a. krimi, gys, pigebøger, sciencefiction og ungdomsbøger, men denne er hendes første billedbog og forhåbentlig ikke den sidste. Illustrator Charlotte Pardi har også illustreret mange børnebøger bl.a. serien om ’Frøken Ignora’ og serien ’Os fra Blomsterkvarteret’ samt en del billedbøger. Denne skønne billedbog kan fint læses højt både derhjemme, i børnehaven og til de yngste børn i indskolingen, og bagerst i bogen er der forslag til dialogisk oplæsning og gode råd om venskab. Dem kan vi aldrig få for mange af.

Carlsen
51765966
Charlotte Pardi