Trampolin

2019
)

Trampolin af Henning Mortensen

02 maj.19

Henning Mortensen har skrevet et moderne eventyr i et smukt og malerisk sprog om en 13-årig trampolinspringer.

At læse ’Trampolin’ er som at læse et eventyr af H.C. Andersen, for Henning Mortensen har skrevet et moderne eventyr helt i H. C. Andersens ånd og stil. Om dagen springer drengen Rune trampolin, og om natten klatrer han rundt på byens tage med sin natkikkert for at få et overblik over situationen, som han kalder den provinsby, han bor i.

Rune er 13 år og i gang med at finde ud af, hvem han egentlig er, og hvad han vil med sit liv. Han mistede sin far, da han var ganske lille, og hans mor, som er advokat, finder efter sin mands død lidt for meget trøst i flasken, når hun ikke arbejder. Rune er derfor meget overladt til sig selv, og han er blevet en lidt gammelklog dreng, der ræsonnerer som en voksen. Som lille havde han en nyresygdom, som begrænsede ham en del, men han ønskede sig brændende en trampolin, og kort før farens død fik han den store, flotte trampolin.

Rune har set filmen ’Eddie the Eagle’, der handler om en engelsk skihopper, adskille gange, og når han springer trampolin, føler han sig som Eddie. Trampolinen passer godt til Rune, for han er individualist og ikke nogen holdspiller, som han selv siger. En holdspiller er til gengæld veninden Anita, som spiller fodbold, og som Rune er lidt forelsket i. Han er dog også frastødt af hendes tandbøjle, og han vil ikke kysse med hende, men da han ser hende gå sammen med en anden dreng, bliver han voldsomt jaloux, og for en tid kaster han derfor sin opmærksomhed på den mystiske og noget ældre Inga, der er dybt kriminel.

Runes elsker sin muntre mormor, som han kan le sammen med, mens han kan græde sammen med sin mor. Mormoren tog ham som lille med til en teaterforestilling bygget på H. C. Andersens eventyr, og den teaterforestilling gjorde et dybt indtryk på Rune. Senere bliver han gennem en af morens kolleger, som også er en god ven af familien, konfronteret med anti-eventyret ’Skyggen’. Så H.C. Andersen spiller med i hele fortællingen om Rune, som man godt kan kalde et eventyr med onde trolde som Inga, der har lumske planer med Rune, og gode feer som Anita, for hvem det lykkes at gøre Rune til lidt mere af en holdspiller.

Henning Mortensen fortæller, at han fik inspiration til bogen fra nogle venner i Frankrig, hvis søn Roman er nyresyg. Roman nægter at være svag, og springer derfor trampolin i forældrenes have. For at Roman og hans familie kan læse om den inspiration, de har været for Henning Mortensen, har han ladet manus oversætte til fransk.

Med ’Trampolin’ har Henning Mortensen igen skrevet en fabulerende og munter fortælling, denne gang som et eventyr, i et meget smukt og malende sprog. Når jeg læser om Rune, synes jeg, at jeg genkender lidt af Ib fra Henning Mortensen lange romanserie, der begyndte med Havside sommer i 1993. Det smukke omslag, der er designet af Mark Airs, får læseren til at føle sig som en trampolinspringer.

46425189
9788702274776
214