2020
)

Snefald af Helene Tursten

13 aug.20

Tredje fritstående bind i den svenske krimiserie om efterforsker Embla Nyström er en fremragende og velskrevet historie med et gedigent plot og en opadgående spændingskurve.

Jeg skal lige love for, at der med denne bog tredje kommer gang i serien om Embla Nyström. Det er længe siden, jeg har været så opslugt af en krimi. Både handling og flow er i topklasse i denne bog.

Da Embla i sin ferie bliver kaldt ud til at mord, viser det sig snart, at den dræbte, ikke er en hr. hvem som helst, men derimod en af Göteborgs største bandeledere og samtidig en fra Emblas fortid. Opklaringsarbejdet går i gang, og da broderen til den dræbte ligeledes findes myrdet, må Embla og Göran se i øjnene, at sagen er større end først antaget. Med tråde til både Split og Zagreb i Kroatien afdækker de efterhånden en bandekrig, hvor ingen ved, hvem der er ven, og hvem der er fjende. Også for Embla og Göran er det svært at finde ud af, hvem der hører til hvilken gruppe, og det besværliggør opklaringsarbejdet, der i sidste ende måske vil føre til en opklaring af, hvad der blev af Emblas veninde, der forsvandt for fjorten år siden.

En på alle måder fremragende krimi, velskrevet og med en spændingskurve, der kun går opad. Plottet er virkelig gennemtænkt og holder til sidste kapitel, og persongalleriet fremstår tydeligt og yderst realistiskv, det er en ren fornøjelse at læse bogen. Jeg er også meget glad for forfatterens serie om Irene Huss, hvori Embla er en biperson. Det er derfor sjovt og hyggeligt lige at møde Irene i denne serie, hvor det er hende, der er biperson.

Jeg kan varmt anbefale begge serier til alle krimilæsere. Der er gode plots, sympatiske personer og masser af spænding i dem alle, uden at de er i den voldsomme ende af genren. Jeg vil glæde mig til et gensyn med Embla, Göran og de andre fra Göteborgs politi. Og jeg glæder mig til at læse mere om Emblas privatliv, hvor der helt sikkert er gang i noget. Jeg kan nemlig godt lide de serier, hvor man også lærer personerne at kende privat, hvis bare det ikke tager overhånd.

Charlotte Glahn
48487335
9788711986325