Oscar Wildes elevator

2005
)

Oscar Wildes elevator af Lars Saabye Christensen

09 jan.06

En forladt dreng, en flok fodboldgale knægte, en midaldrende og utro ægtemand, en gammel, døende mand; alle får de liv og stemmer i Lars Saabye Christensens fremragende noveller.

En indadvendt dreng bliver forladt på et hotel. En flok knægte, der elsker fodbold, kommer uforvarende til at spille hovedrollen i et populært radioprogram. En midaldrende mand, der keder sig i sit ægteskab, fascineres af en yngre kollega og planlægger en affære med hende. En ældre mand vinder i lotteriet og tager på sit livs sidste rejse for at se originalen af det maleri, hans far engang i tidernes morgen viste ham en kornet reproduktion af i et landbrugsblad…

Dette er bare nogle af de meget forskellige drenge og mænd, vi møder i de tolv noveller. Alle er de meget forskellige steder i livet, og tilsammen kan "Oscar Wildes elevator" således siges at rumme en hel livscyklus. Det er dog ikke blot i alder og livssituation, novellerne spænder vidt, men også i indhold og stemning. Jeg blev for eksempel vildt rørt af smukke og tankevækkende noveller som "Morderne" og "Sædemanden" og grinede skadefro under titelnovellen og "Hjælpemanden".

Men uanset forskellene er alle historierne fortalt med den skarphed, præcision og styrke, der er Lars Saabye Christensens adelsmærke, og som også gjorde hans to seneste romaner, "Halvbroderen" og "Maskeblomstfamilien", til helt uforglemmelige læseoplevelser. Dertil kommer en vidunderligt underfundig og til tider lettere bidsk humor, der også er så karakteristisk for forfatteren. Lars Saabye Christensen er simpelthen umådeligt godt selskab.

Eneste anke er, at "Oscar Wildes elevator" med sine blot 217 sider er alt for hurtigt læst, så nu venter jeg med længsel på hans allernyeste roman, "Modellen", som forhåbentligt snart udkommer på dansk!

Oversat af Ida Jessen. Athene, 2005. 217 sider. Kr 199,-

Athene
Ida Jessen