Nøglevidnet

2020
)

Nøglevidnet af Jørn Lier Horst

08 jun.20

Det er ikke et øjeblik for tidligt, at første bind i serien om William Wisting er blevet oversat til dansk, hvor vi møder Wisting tidligt i hans karriere.

En ældre mand findes brutalt myrdet og det går hurtigt op for Wisting at han også er blevet tortureret. Hvorfor sker det for en ensom ældre mand, der hverken har venner eller familie. Det er dog tydeligt, at gerningsmanden eller mændene har ledt efter noget, for alt er endevendt. Et langt og sejt opklaringsarbejde går i gang og det er utroligt, hvor mange sten der skal vendes, før politiet kommer på rette spor.

Det er lige præcis detaljerne omkring opklaringen, de mange spor der følges og de mange vidner og andre personer der tales med, der gør serien til en af mine yndlings krimiserier. De er alle meget realistisk bygget op, der kommer aldrig bare løsninger ind fra højre, nej det er det hårde seje træk, der til sidst viser vej til resultaterne. Mange gange bliver der sadlet om når spor viser sig ikke at føre til noget, men igen, det er som taget ud af virkeligheden og det er jeg vild med. Også selvom tempoet i handlingen ikke altid kører på fuldt blus – men indimellem går fuldstændig i stå, fordi Wisting igen står uden resultat og må gå i en anden retning.

Selv her i den første bog er jeg vild med Wisting. Det er tydeligt at forfatteren kender politiet og deres arbejdsmetoder indefra og det gør historien troværdig. At denne sag ovenikøbet er inspireret af en virkelig sag fra forfatterens første tid i politiet, gør kun handlingen endnu mere realistisk. Det er selvfølgelig også første gang vi møder Wistings kone og børn og det er dejligt med noget baggrundsviden omkring hans privatliv også. Vi får et tydeligt indblik i, hvor meget Wisting arbejder og dermed forsømmer især Ingrid, da børnene allerede er næsten voksne og klar til at flytte hjemmefra. Jeg glæder mig til at finde ud af mere i det næste bind.

Jeg vi anbefale serien til alle krimilæsere og jeg ville selv begynde med begyndelsen, hvis jeg kunne.

Modtryk
Agnete Dorph Stjernfelt