Mine mænd

2022
)

Mine mænd

30 aug.22

Den brutale historie om den norsk-amerikanske seriemorder Belle Gunness fortolkes gennem Belles øjne til en sanselig fortælling om kærlighed, lyst og en ødelagt kvinde.

I 1876 arbejder Brynhild som pige på en gård. Her har gårdens arving kastet øjnene på hende, og hun lader sig opsluge af hans begær. Men da hun bliver gravid, venter der ikke ægteskab og lykke. I stedet ender det med en brutal abort, og Brynhild rejser til Amerika, hvor hun flytter ind hos søsteren Nellie.

Heller ikke her falder Bella, som hun nu kalder sig, til. Hun bærer et savn og en sult i sig, som endelig forløses, da hun gifter sig med Mads. I hvert fald for en stund. For den følelsesmæssige vulkan inden i Bella lader sig ikke undertrykke i længden. Heller ikke af fosterbørnene eller af ægteskab nummer to, hvorfra hun medtager navnet Belle Gunness, eller i de mange kontaktannoncer hun siden besvarer i avisen Skandinavien.

Jeg så for ikke så længe siden en dokumentarfilm om Belle, og der er langt mellem dokumentarens portræt af en kynisk seriemorder, der myrder for penge, til Victoria Kiellands sanselige og ødelagte kvinde, der søger en kærlighed så dyb, at ingen kan leve op til den.

Men ’Mine mænd’ er ikke en biografisk roman. I et interview beskriver Victoria Kielland romanen som en kærlighedsroman til Belle. Hun fortæller, hvordan hun stødte på Belles historie og ikke kunne lade være med at undre sig over, hvor utroværdigt Belle blev skildret. Det gav Victoria lyst til at skrive sin egen historie om Belle med udgangspunkt i det indre fremfor det ydre.

Navne, begivenheder og steder i ’Mine mænd’ er historisk korrekte, men romanen er en poetisk fantasi. Den fortæller om en kvinde med et seksuelt begær, der nærmest føles som en religiøs oplevelse: ” Dette var kærligheden, dette var det reneste. Hun var et med skaberværket. Brynhild havde åbnet sit hjerte og maxet helt ud .” Lyst og særligt kvinders lyst var ikke velset i samtiden, og Belle kæmper med frygten for Guds straf samtidig med frygten for at miste kærligheden.

Forventer du en traditionel historisk roman, der beskriver de faktuelle begivenheder, bliver du skuffet over Kiellands roman, men tør du drage på en lyrisk rejse ind i de inderste, mest voldsomme følelser, fortalt i et ekspressivt, sanseligt sprog, er ’Mine mænd’ en original og vellykket roman, en litterær fortolkning af den virkelige Belle Gunness liv og forbrydelser.

Victoria Kielland er en prisbelønnet norsk forfatter. ’Mine mænd’ er hendes første udgivelse på dansk og er oversat af Juliane Wammen. Romanen er blevet solgt til udgivelse i 13 lande.

Gads Forlag
Juliane Wammen