En tid til at leve

2022
)

En tid til at leve

02 feb.23

Desillusion og dilemmaer fører an, når vor tids eksistenser spændes ud mellem livskraft og dødsdrift i Kjærstads elegante romankunst.

Forkælede individer med opblæst berømmelsestrang og virkelighedsflugt er nogle af de persontræk, der står tilbage efter bekendtskabet med velfærds-Norges eksistenser i Kjærstads blændende roman. Og er der noget Kjærstad kan, så er det at skabe et persongalleri, der demonstrerer et koncentrat af det moderne menneskes destruktion. I romanen i følger vi ikke mindre end tolv af dem - personer - med hver deres agenda og alle på vej til en illusion på Nationalteatret i Oslo. De kommer til at opleve en spektakulær nyfortolkning af Ibsens Hedda Gabler. Selve den norske kulturarv er på spil i Kjærstads romankunst.

De tolv personer har noget, der fletter dem sammen, og selv om de ikke ved det, får de alle en rolle at spille, når de krydser hinandens spor. De udgør tilsammen det finurlige puslespil, læseren stykker sammen. Indimellem fletter Hedda ind som den gennemgående og verdensfjerne figur.

Hedda er Hedda. Dobbeltspillet er sat med den norske stjerneskuespiller Hedda Christine Foss, der spiller hovedrollen i Ibsen-stykket. Det er ikke helt til at afgøre, hvem af de to Hedda’er der lever mest i illusionernes verden. Den Hedda, der skal spille den anden Hedda, skal spille overfor sin kæreste, med lige så høj stjernestatur, Henrik Adler. Han fucker up (undskyld udtrykket - men det er det, han gør) og deres forhold får flere rødglødende konflikter at spille på, inden de sammen lægger en fatal plan, der skal foregå på scenen på selve den aften - premiereaftenen.

Alle andre er på vej. På vej i teatret, på vej til forandring, på vej til et møde med et andet menneske. En gymnasielærer gruer for en MeToo-sag, fordi han har været lidt for tæt på en kvindelig elev. Den introverte forfatter ser livet glide forbi sig, mens andre styrter forbi i up-tempo. Influenceren parodierer filmskuespillere og tager røven på de fleste, rig på både magt, penge og hurtige likes. De mest forkvaklede af dem er på jagt efter opmærksomhed og i deres virkelighedsflugt er de frakoblet al selvindsigt og enhver jordforbindelse. Den frygtede kritiker, som er kendt for sine nedslagtninger af kunstnere, sidder klar på fjerde række med sin notesbog. Også hans tilværelse ryster i sin grundvold. På scenen står Hedda med pistolen for egen tinding og vidner om det ødelagte menneskes deroute.

Eneste undtagelse er den 24-årige, syriske flygtning Samah som med sin livs- og dødserfaring kan se livets sandheder og værdier mere klart end de fleste.

Den ene fortælling efter den anden tager pulsen på tidens typer, som vi alle kan se os i, og som vi alle tager afstand fra. Et imponerende fortællelow fører læseren gennem den pirrende læsning i den kalejdoskopiske roman. Og bag læsningen former livs- og tidsfilosofien sig og stiller spørgsmål til de vanvittigheder, vi mennesker må se os indfanget i. Kjærstad er en eminent romankomponist. Det er fortællekunst, når det er bedst.

Jan Kjærstad er kendt for sine velkomponerede samtidsromaner gennem årtier, hvor det moderne liv sættes under behandling. Han fik sit store gennembrud i 1990erne med trilogien 'Forføreren', 'Erobreren' og 'Opdageren'. Kjærstad er fortsat i forrygende fortælleform.

Camilla Christensen
134369159
9788702357561