Isdragen

2015
)

Isdragen af George R. R. Martin

30 nov.16

Smukt illustreret og fortryllende lille fantasyroman om is- og ildspyende drager og ubrydelige familiebånd. En eventyrlig fortælling der viser, at mod og selvopofrelse ingen alder kender.

’Isdragen’ er velegnet til højtlæsning fra 7-8 år, men om man er barn eller voksen, bør man ikke snyde sig selv for denne yndefulde og dramatiske fortælling om unge Adara og hendes prøvelser ud i at finde sig selv og blive accepteret som en selvstændig og modig pige, der mestrer livet, uanset hvor svært det må forekomme. Romanen kan varmt anbefales til alle som i forvejen elsker George R. R. Martins fantasy univers og til læsere, som blot holder af et velskrevet eventyr om elegante drager og mørke tider, hvor håbets og livets gnist aldrig slukkes.

I et unavngivet land, hvor der mod nord hersker krig og ufred, bor 6-årige Adara sammen med sin far, bror og søster. De bor på en lille gård i udkanten af landsbyen og får af og til besøg af onkel Hal, som er dragerytter og kriger. Adaras mor døde under fødslen, og man siger Adara er et ualmindeligt barn født af vinterens kulde. Hun er indesluttet og viser eller gengælder sjældent følelser af nogen art til stor sorg for hendes far, for i søskendeflokken er det hende han elsker mest af dem alle. Hvert år længes Adara efter vinterens komme. Det er i kulden at hun trives og føler sig allermest lykkelig. Hver vinter ser hun den sjældne og smukke isdrage flyve over landsbyen. Der er et usynligt bånd imellem dem som ingen kender til, og endelig da hun er fem år gammel, kan hun kalde sig dragerytter. Men i hendes syvende vinter står krigen for døren, og Adara står overfor det svære valg mellem isdragen og sin familie.

’Isdragen’ er skrevet i et enkelt og letforståeligt sprog, som gør den tiltalende for både børn og voksne. Det er en nydelse i sig selv blot at bladre i bogen og studere de smukke tegninger. George R. R. Martin skrev ’Isdragen’ allerede i 1980, og vi er nu heldige at kunne læse den på dansk i denne smukt illustrerede udgave med Luis Royos formidable streger. ’Isdragen’ leder tankerne hen på forfatterens legendariske fantasyserie ’En sag om is og ild’, og det er da heller ikke svært at se hvorfor. Vinterens komme, drager, krig og menneskers mod er elementer, vi møder i begge romaner, og ’Isdragen’ kan sagtens ses som et forstudie til Martins episke serie.

Poul Bratbjerg Hansen
51960041
Luis Royo