An education

2010
)

An Education af Lynn Barber

03 jan.19

En selvbiografisk fortælling af den prisbelønnede britiske interviewer Lynn Barber, som tager os med på sin smukke og ærlig dannelsesrejse i form af spændende og modige erindringer.

Lynn er en engelsk pige, der i 1960’erne går på kostskole og får rigtig gode karakterer. Hun er enebarn, og en dag hvor hun er på vej hjem fra skole som 16-årig, stopper en bil og tilbyder hende et lift. Det et 27-årige Simon, som i virkeligheden nok er ældre, end han udgiver sig for, og han charmerer både Lynn og hendes forældre. De to udvikler et venskab, og hun forelsker sig i ham.

Simon får lov at tage Lynn med på udlandsrejser til bla. Paris, men hun finder ud af, at han lever af at være kriminel sammen med sin ven Danny og dennes kæreste Helen. Lynn vælger at blive sammen med ham, og han sørger for, at hun oplever mange spændende ting. Han frier til hende, da de har været sammen i noget tid. Hun siger straks ja og vælger at droppe ud af skolen for at leve et mere interessant liv sammen med Simon. Men Simon har ikke fortalt alting om sig selv.

Måske blev fortællingen ‘An Education’ til ved et tilfælde, da mange af de erindringer, der var lagret i Lynn Barbers hukommelse, var fortrængt. Indtil hun en dag sad og talte med en ven, der ville høre om hun kendte Peter Rackman, som havde været en berømt bolighaj. Lynn Barber kunne fortælle, at hun kendte ham lidt, da hun gik i skole. Efterfølgende kunne hun ikke stoppe denne uberørte erindringskilde og skrev derefter et udkast til ’An Education’, da erindringer efter hendes overbevisning bør fortælles: "Memoirs are supposed to begin with ancestors, but I don’t have any, because I come from the lower, unremembered, orders on both sides." I 2009 blev ’An Education’ filmatiseret af Lone Scherfig efter manuskript af Nick Hornby.

'An Education' er en meget velfortalt historie om konsekvenser og resultaterne af de valg, man træffer, når man er et sted mellem barn og voksen. En fortælling om identitetsdannelse og modige beslutninger for alle over 13 år.

’An Education’ kan opleves på Østerbro Teater fra d. 10 januar til 9. februar 2020.

People's Press
Annelise Schønnemann