Det lille snefnug

2020
)

Det lille snefnug

14 dec.20

En fortryllende og poetisk fortælling om at længes og drømme. Og så er det uden betydning, om man er et lille snefnug eller en håbefuld pige.

Langt oppe i skyerne bliver et lille snefnug skabt. Hun er meget lille, så vinden griber fat i hende, og hun hvirvler rundt og rundt i luften, til hun bliver helt svimmel. Pludselig begynder hun at falde, og hun bliver virkelig bange, En stor sky fortæller hende, at der intet er at være bange for, Det er meningen, at hun skal falde og lande et sted. Men hver gang hun finder et sted, hvor hun gerne vil lande, løfter vinden hende videre.

Sideløbende med historien om snefnugget handler bogen om pigen Noelle, der går med sin bedstefar gennem byen, og som mere end noget andet ønsker sig et træ. "Måske næste år", siger bedstefaren. Og da hun ser et smukt pyntet lysende juletræ i et vindue, ønsker hun, at det stod hjemme hos hende. Da det lille snefnug flyver forbi samme vindue, ønsker hun intet højere end at sidde som stjernen i toppen af det fine træ. Noelle finder en lille grangren, som hun stiller udenfor sit vindue, mens hun synes alligevel, at der mangler noget.

'Det lille snefnug' er en magisk og hjertevarm fortælling til børn fra ca. 3 år, der handler om at finde sig selv og sin plads i verden. Den ene side i bogen er fyldt med festlige farverige detaljer, men på den anden side er der mørke vinterskyer, der ikke lader noget lys slippe forbi.

Benji Davies er dygtig til at skabe særlige stemninger og benytter sig af kontraster fra køligt udseende gråblå skyer til en varm lyserød himmel, som man kan opleve, lige inden sneen falder. Samme kontraster findes mellem den enkle, fine historie og de levende, detaljerede illustrationer. Man efterlades med en særlig nostalgisk og varm glød indeni, når man har læst en af hans begavede og vidunderligt smukke billedbøger.

Carlsen
Louise Bylov
978-87-11-98925-8