Den store bog om superkræfter

2019
)

Den store bog om superkræfter af Susanna Isern

07 jan.20

Flot illustreret billedbog fortæller, at alle mennesker har en superkraft, der gør dem til noget helt særligt.

Superkræfter behøver ikke være noget, der forbindes med overnaturlige evner, som kun superhelte har, for superkræfter kommer i mange forskellige udformninger. Nogle mennesker er gode til at være tålmodige og nysgerrige, eller til at fortælle medrivende historier, mens andre er gode til at regne, til at huske og have overblik eller til at bruge sanserne. I bogen præsenteres 18 bud på forskellige egenskaber gennem små fortællinger om børn, der har hver deres superkraft.

Bogen har karakter af opslagsværk i sin opbygning. Den er udformet således, at der på hvert opslag er et stykke tekst på venstre side, som beskriver den pågældende superkraft, mens der på højre side er en illustration, der knytter sig til det fortalte. Enkelte steder breder illustrationen sig over begge sider. De 18 superkræfter strækker sig fra konkrete, målbare egenskaber som at være god til at regne eller spille musik til mere bløde værdier som det at have et optimistisk livssyn eller til at udvise mod og udholdenhed. Der lægges op til, at de forskellige superkræfter skaber diversitet og mangfoldighed. På bogens sidste sider er der en afkrydsningsliste med samtlige 18 superkræfter, samt en side hvor læseren opfodres til at nedskrive egne superkræfter og dermed udvide listen.

At læse bogen fra ende til anden med et barn bliver muligvis en smule abstrakt. I stedet egner bogen sig mere som et lille opslagsværk, man kan gå til og fra i og dykke ned i de illustrationer, der fanger. Det er oplagt at bruge den som udgangspunkt til at tale med børn om, at alle har noget godt at byde på. Samt at ikke alt, man gør, behøver at kunne måles og vejes. Illustrationerne er vidunderlige, både indbydende og detaljerige, og de tilføjer en ekstra dimension til historierne. F.eks. tegningen af Mathilde, der spiller musik, så tonerne flyver ud af alle sprækker og bliver til smukke og farverige fugle på himlen. Eller Oscar, hvis superkraft er udholdenhed, der sidder på toppen af en sandbanke ved siden af sin kørestol.

’Den store bog om superkræfter’ anbefales til børn fra 4 år, der her får mulighed for at gå på opdagelse i egne superkræfter og booste deres selvværd.

Albert
Luna Svane Rodríguez, Lone Svane Jensen