Du ka' godt

2019
)

Du ka' godt af Chris Haughton

27 jul.19

En rigtig god og farverig bog om at overvinde frygten for det ukendte. Med sine håbefulde farver viser bogen, at det nye ikke altid er farligt, men også kan være spændende.

Lille Krabbe og Meget Store Krabbe skal ud til havet, hvor Lille Krabbe aldrig har været før. Men for at komme ud til det forjættende hav skal de først over den store klippe og igennem brændingen. Lille Krabbe er lige ved at give op på vejen og bliver i tvivl, om det nu også er besværet værd, da større og større bølger begynder at ramme dem.

Meget Store Krabbe lader dog ikke Lille Krabbe give op. Den siger: ”Du ka’ godt”, og krabbeskridt for krabbeskridt begynder Lille Krabbe at tro på det og tro på sig selv og sine egne evner. Endelig, da en gigantisk bølge rammer dem, bliver de trukket med ud på dybt vand, og under vandoverfladen åbner et nyt og farvestrålende undervandslandskab sig op for Lille Krabbe. Her møder Lille Krabbe nye venner og har det så sjovt, at den slet ikke har lyst til at tage hjem igen.

Den internationalt prisvindende forfatter og illustrator Chris Haughton har sin helt egen collage-agtige stil med masser af kontraster og skraldebang på farverne. Figurerne er relativt simple, men de er alligevel utroligt udtryksfulde, og især øjnene og de små krabbekløer udtrykker Lille Krabbes følelser virkelig godt. Vandet er også meget livagtigt tegnet, og man kan som læser nemt sætte sig i Lille Krabbes og Meget Store Krabbes sted, da man næsten kan mærke skumsprøjtet fra bølgernes brusen. Teksten følger billederne, men er helt klart sekundær, og man ville sagtens kunne forstå handlingen ud fra billederne alene. Hvis man som jeg kan lide den stil, kan jeg også anbefale forfatterens andre bøger, især ’Ssh! Vi har en plan’ og ’Åh nej, Herman’, der begge er både sjove og tænksomme.

Bogen her kan anbefales til højtlæsning for alle børn, der engang imellem kunne bruge inspiration til at overvinde angsten for at prøve noget nyt. Det kunne for eksempel være børnehavestart, skolestart eller andre af børnelivets udfordringer, man skal være lidt modig for at kaste sig ud i.

Jensen & Dalgaard
Dal Michaelsen
978-87-7151-555-8