Den sidste gode mand

2010
)

Den sidste gode mand af A. J. Kazinski

25 okt.10

Dansk debut udformet som en gedigen thriller om seriemord, men som hen ad vejen viser sig at være meget mere end det - umådelig interessant og meget, meget læseværdig.

I Venedig har politimanden Tommaso opdaget en foruroligende sammenhæng mellem en række mystiske dødsfald over hele verden. Alle ofrene har haft nogle mærkelig tegn på ryggen, og Tommaso kommer frem til en teori om, at alle de døde har en sammenhæng til en gammel jødisk myte om 36 retfærdige mænd, der i hver generation er sat på jorden for at beskytte menneskeheden. Officielt er der dog ingen, der tror på hans teorier, men da alle spor peger mod, at det næste drab vil finde sted i København, sender han alligevel en advarsel til det københavnske politi.

Sagen bliver overdraget til Niels Bentzon, som er en dygtig gidselforhandler ved politiet, men som på grund af nærmest maniodepressive tendenser og en fobi mod at rejse er blevet skubbet ud på et sidespor. Opgaven for Niels består i at finde frem til et muligt offer, et godt menneske, men hvem kan fortjene betegnelsen ”Et godt menneske”. Opgaven synes næsten umulig, og først da Niels kommer i kontakt med astrofysikeren Hannah Lund begynder der at ske fremskridt. Som matematiker får Hannah udregnet nogle mulige datoer og et muligt gerningssted, og så begynder en hæsblæsende kamp mod tiden.

Bag forfatternavnet Kazinsky gemmer sig navnene Jacob Weinreich og Anders Rønnow Klarlund. Jacob Weinreich har skrevet en lang række børne- og ungdomsromaner, mens Anders Rønnow både er forfatter og anerkendt spillefilmsinstruktør, og netop kombinationen af den visuelle instruktør og den drevne forfatter fungerer usædvanlig godt.

Bogen er elementært spændende og fermt konstrueret, så der hele tiden skiftes mellem de forskellige steder og personer, og plottet er både overraskende og smukt konstrueret.
Læseren kan ikke andet end lade sig rive med af den spændende handling, og slutningen er i den grad overraskende. Personbeskrivelserne har psykologisk dybde, bogens temaer er tankevækkende, og lægger man det hele sammen får man et særdeles overbevisende og meget anderledes bud på en moderne krimi.

Politiken
28461615
Stoltzedesign
9788756796835
492

1 anmeldelse
AfJørgen Holm
ons, 10/06/2015 - 16:16

Mage til elendig research skal man lede længe efter. Her taler jeg om det faktiske indhold i selve opklaringen. Det kræver lidt grundlæggende viden om emner som korttegning, målestoksforhold, geologi, kontinentaldrift mm. Altså hverken raketvidenskab eller esoterisk religion. Og det ødelægger altså totalt fornøjelsen ved at følge opklaringen, at man hele tiden sidder og tænker: det her er bare ikke muligt.