Drømmetyderens død

2016
)

Drømmetyderens død af A. J Kazinski

08 aug.16

Endnu en fremragende krimi med Niels Bentzon og Københavns politi. Fængslende, aktionfyldt og fantastisk godt skrevet. Plottet er gennemtænkt til mindste detalje og spændingen stiger bogen igennem.

Gidselforhandler Niels Bentzon bliver involveret i en sag om en myrdet psykolog og drømmetyder. Sagen bringer os vidt omkring – for hvad har det med Daro og OL i Sarajevo i 1984 at gøre? Eller med drabet på Franz Ferdinand og starten på første verdenskrig?? Samtidig med at sagen optager Niels, er hans kone Hanne Lund taget til Schweitz for at begå selvmord – hun har fået konstateret kræft og har kun få uger tilbage at leve i og hun ønsker ikke, at Niels og børnene skal se hende sygne hen. Niels får hende dog involveret i sagen og hun rejser sig fra sygesengen på klinikken og bevæger sig ud i Europa for at hjælpe med opklaringen.

Bogen er så utrolig velskrevet, at hver eneste af de 400 sider er en sand fornøjelse at læse. Derudover holder spændingen sig intakt på alle plan og det er meget svært at lægge bogen fra sig. I modsætning til nogle af de andre krimiserier jeg har læst, hvor efterforskernes privatliv fylder uforholdsmæssigt meget på en ikke altid vellykket måde, er jeg glad for, at historien også handler rigtig meget om Niels Bentzon og Hanne Lund som mennesker. Forfatterne har fået skabt så interessante personer, at man bare ikke kan få nok af dem. Jeg er vild med det der lidt mere, som Niels kan fornemme – det er med til at gøre bøgerne yderst interessante og vanedannende – jeg blev meget glad for på sidste side at læse, at næste bog i serien får titlen Miraklernes nat.

Bag A. J. Kazinski gemmer sig Jacob Weinreich, som har skrevet en del børne- og ungdomsbøger og Anders Rønnow Klarlund, der ud over at være forfatter også er filminstruktør. Deres serie om Niels Bentzon er helt igennem fremragende og giver virkelig noget godt til den danske krimigenre. Jeg kan på det varmeste anbefale bøgerne, som jeg helt sikkert synes skal læses i den rigtige rækkefølge som er: Den sidste gode mand, Søvnen og døden, Den genfødte morder og Drømmetyderens død. Rigtig god fornøjelse.

Politiken
52491770
9788740020021