Mordet på en havfrue

2019
)

Mordet på en havfrue af A.J. Kazinski & Thomas Rydahl

05 sep.19

H.C. Andersen er både mordmistænkt og detektiv i denne krimi. Umuligt, kunstigt og blasfemisk, men det fungerer fremragende som spændingsroman, historisk skildring og biografi.

Begge forfatternavne er veletablerede og anmelderroste navne på den danske krimiscene. Samarbejdet er deres første, og til deres fællesprojekt har de valgt noget så usædvanligt som vores allesammens H.C. Andersen. Det smarte udgangspunkt er, at H.C. Andersen ned til mindste detalje beskrev sit liv i sine dagbøger, men at han af en eller anden grund ikke har skrevet noget omkring året 1834 – og det er lige præcis her, romanen foregår. Forfatteren Andrew Wilson har i ’Talent for mord’ benyttet samme indgangsvinkel, nemlig skrevet om Agatha Christie i en periode, hvor ingen vidste, hvor hun var.

Romanen foregår i 1834. H.C. Andersen er vendt hjem fra en rejse i Italien, men ingen vil læse hans skriverier, og anmelderne rakker ham ned. Kun hans hyppige besøg hos skøgen Anna, som han blot sidder hos og klipper sin papirklip, giver ham ro i sindet. Men så bliver Anna fundet myrdet, og hende søster, Molly, der har set Andersen hos Anna, udpeger ham som den skyldige. Hans Christian bliver smidt i fangehullet, og kun takket være hjælp fra Collin får han tre dage til at bevise sin uskyld. Hans Christian er nødt til at opsøge Molly, og det umage par opdager snart, at der er flere mord, og at sporene peger mod Kongehuset og magtfulde københavnske familier. Den ukendte morder føler sig dog mere og mere truet af parrets undersøgelser, og snart er Molly og Hans Christian også jaget vildt.

Som nævnt er det et overordentligt fornemt produkt de to forfatternavne har fået udgivet. Kombinationen af Kazinskis hurtige og nærmest filmiske skrivestil fungerer perfekt med Rydahls mere beskrivende tilgang. Romanen rammer virkelig bredt, både fordi spændingsdelen er i top, men også fordi den stemningsfulde og maleriske skildring af datidens Købehavn både blandt høj og lav udgør den perfekte ramme for plottet.

I tilgift får man desuden en faktuel korrekt beskrivelse af den usikre og kejtede H.C. Andersen, men også et ganske interessant bud på, hvorfor Andersen begyndte at skrive sine eventyr. ”Bag ethvert eventyr lurer et mareridt” som der står på bogens forside.

Bogen og historien er i det hele taget fantastisk på alle måder og kunne meget vel kunne være et oplagt bud på årets krimi.

Politiken
46908899