Den magiske boghandel - Tilly og rejsen til Amerika

2021
)

27 dec.21

Tilly og hendes ven Oscar er i Amerika på jagt efter de mystiske Arkivarer. Det er vaskeægte bogmagi og eventyr for små og store bogelskere.

I tredje bind i den eventyrlige serie 'Den Magiske Boghandel' er det blevet forbudt for børn at bogvandre, som vil sige at finde en bog og vandre ind i den. Det er nemlig sådan noget man kan i Anna James’ atmosfærefyldte og unikke univers, der bliver mere og mere detaljeret og enestående, jo længere man kommer i serien, der er for både børn og voksne.

Hovedpersonen Mathilda, Tilly i daglig tale, har hele sit 12-årige liv boet hos sine bedsteforældre, der ejer en hyggelig – og magisk – boghandel. Hendes mor forsvandt i en bog, bogstaveligt talt, da Tilly var baby, men i første bog reddede Tilly og hendes ven, Oscar, moren ud af bogen. Tilly fandt efterfølgende ud af, at hendes far er en fiktiv karakter, hvilket betyder at hun selv er halvt fiktiv. Efter at have været fanget i eventyrernes farlige verden af det onde tvillingepar Melville og Decima Underwood, der udvinder og stjæler bøgernes magi, er Tilly hjemme igen.

Melville Underwood er blevet Overbibliotekar for Underbiblioteket, der registrerer bogvandring, og Tilly må på jagt efter de mystiske Arkivarer, der er de eneste, der kan redde alle fra Melvilles herredømme og sikre friheden til at bogvandre. Med sig har hun igen sin bedste ven, Oscar, og de kommer på noget af en kringlet, farlig og ikke mindst overraskende opgave i Amerika, hvor Arkivarerne holder til.

Det er igen et dejligt gensyn med den kvikke pige og de mennesker, hun omgiver sig med, og som altid bliver jeg lidt misundelig, for hvor kunne det være fantastisk at vandre ind i sine yndlingsbøger! Men også nogle gange farligt, har jeg fundet ud af efter at have fulgt Tilly og Oscar gennem tre bøger. Rejsen til Amerika bringer de to børn vidt omkring til steder, de ikke anede fandtes. Blandt andet ender de ombord på et helt særligt tog, der ikke bare kører på kul og fra by til by, men på fantasi og fra bog til bog.

Det er dog ikke bare magi og eventyr det hele. Der drysses også lidt filosofiske betragtninger ind her og der, blandt andet sættes der spørgsmålstegn ved demokrati, regler og grænser for rigtigt og forkert. Hvordan finder man ud af, hvem der skal bestemme? Og hvad gør man, hvis beslutningstagerne ikke har rent mel i posen?

Selvom mange ender bindes i denne bog, så har jeg ladet mig fortælle, at serien ikke er slut, hvilket jeg kun kan klappe i mine hænder over.

HarperCollins
Mich Vraa