Arlo Finch i flammernes dal

2018
)

Arlo Finch i flammernes dal John August

08 okt.18

Læselysten er garanteret i dette sprudlende eventyr. Manuskriptforfatteren John August har i sin romandebut skrevet en stærk fortælling for alle eventyrhungrende læsere.

Arlo Finch er tolv år gammel og vant til at flytte. Nu skal han bo i en lille by i Colorados bjerge sammen med sin mor og sin søster i onkel Wades hus. Teknisk set tilhører huset Arlos mor, men den mystiske og lidt skræmmende eneboeragtige onkel Wade har boet der siden bedsteforældrene døde. Huset ligger tæt ved den mørke skov, som Arlo kan se fra sit nye værelse; en skov de voksne advarer mod at gå ind i. I skolen får Arlo to venner, Indra og Wu, som inviterer ham med i rangerkorpset. Men hvordan lærer man tordenklap og gnistlys, og hvad er De Lange Skove egentlig for et sted? Og hvem er den mystiske pige, som Arlo ser på sit værelse?

Er du eller dit barn vild med farlige færde, eventyrlige universer og handlingsmættede fortællinger, så er læselysten garanteret med ’Arlo Finch i flammernes dal’. Lige fra første side bliver man grebet af spænding og mysterierne hober sig op. Den nervepirrende handling pirker til fantasien i de ikke alt for lange kapitler, men forfatteren løsner samtidig op for det uhyggelige med humor og kant. Når man er færdig med bogen, får man straks lyst til at hapse næste bind i serien – der er simpelthen så mange ting, man bare må have svar på, og det helst med det samme. For ikke blot de overnaturlige elementer vækker nysgerrigheden, der er mange spørgsmål om den mystiske pige, Arlos eftersøgte far og særlingen onkel Wade, som trænger sig på. Der er helt bestemt lagt op til en forrygende fortsættelse af historien.

Bogen er en monsterspændende roman om magiske verdener, venskaber og modet til at turde, ikke blot som barn, men også som voksen. En ny favorit til klassikerhylden med ’Heksen, Løven og Garderobeskabet’, ’Harry Potter’, ’Det gyldne kompas’ og ’Grimms Eventyr’. John August er kendt som manuskriptforfatter på flere Tim Burton film, men skrive bøger kan han sandelig også. Denne første del i trilogien om Arlo Finch er et forrygende fantasifuldt mesterværk, der både er intenst spændende, latterlig sjov og nytænkende med sit sprudlende eventyrunivers, der trækker på gamle folkesagn og myter om skovens og bjergets urgamle væsner.

Karaktermæssigt står romanen stærkt, for uanset om man er drenge- eller pigelæser, vil man kunne relatere sig til personerne i historien. Der er en opposition mellem godt og ondt, men grundlæggende er ingen personer overnaturligt gode, seje eller modige. På den måde viser og anerkender forfatteren, at det er okay at være bange, og at man ikke kan være lige god til alting. Det vigtigste er sammenhold og samarbejde, for i fællesskab står man stærkest uanset hvad. Alligevel er der en snert af skurk i fortællingen, men jeg har stærkt på fornemmelsen, at også her kommer vi til at se John August trylle med fantasien i de kommende to bind.

Alvilda
John Lysmand
54816278