Anmeldelse
11%
- Log ind for at skrive kommentarer
Maren Uthaugs fabulerende fremtidsfortælling sætter tingene på spidsen og kvinderne fri af patriarkatet. Glæd dig til en vild læseoplevelse!
Uthaug præsenterer et matriarkalsk samfund med onanister, præstekvinder, hekse, amazonkvinder, mandekvinder, lesbisk kærlighed og uden nogen løsgående mænd. '11%' er en vild samfundssatire over køn, identitet og seksualitet. Velkommen til Atwoods Gilead med omvendt fortegn, hvor kvinderne har taget magten over mændene og deres seksualitet.
I fremtiden er et nyt stærkt matriarkalsk og polariseret samfund opstået efter revolutionen 2-300 år tidligere. Rottepiger sætter jævnligt rotter ind i boligkvarterer for at nedbryde de sidste rester af fordums patriarkalske levn i et forandret København, hvor religionen, den vilde natur og slummen hersker. I Gaden driver mandedamer horehuse, kristendommen har fået vind i sejlene, onanisterne har hænderne fulde med deres så at sige, outsiderne må klare sig alene i slummen, og amazonkvinderne dresserer de sidste 11 % af jordens befolkning. Det er mændene, som holdes indespærret på centre, hvor de chippes og medicineres, så de kan bruges til avl og seksuel fornøjelse.
Da en lille dreng pludselig befinder sig på fri fod, krydses fire forskellige kvinder veje i kampen for at indfange drengen. Heksen Medea, den kristne præst Wikka, enegængeren Stille og lægen Eva kæmper hver især for overlevelse og kærlighed efter egne overbevisninger samtidig med, at de har deres hemmeligheder. Centreret omkring disse kvindeskæbner åbnes der for en vidtforgrenet fortælling om magt, sex, køn og identitet.
'11 %' er et spændende genremix med træk fra blandt andet dystopier, spekulativ litteratur, eventyr og scifi og med symboltunge referencer til kristendommen. Maren Uthaug har tidligere læst teologi, hvilket skinner igennem, og med denne roman er hun ikke bange for at træde nye stier og sprænge rammerne. Fra sine første to romaner indenfor en mere realistiske ramme har hun med sin forrige og nærværende roman lavet et sceneskift mod det mere provokerende og groteske. Tabuerne og slægters gang er dog fortsat et gennemgående træk og altid ledsaget af Uthaugs sorte humor.
Uthaugs karikerede og ekstreme samfundsportræt har saft og kraft til både at underholde, forarge og skabe debat om vores samfund og kønsroller.
- Log ind for at skrive kommentarer
Maren Uthaugs fabulerende fremtidsfortælling sætter tingene på spidsen og kvinderne fri af patriarkatet. Glæd dig til en vild læseoplevelse!
Uthaug præsenterer et matriarkalsk samfund med onanister, præstekvinder, hekse, amazonkvinder, mandekvinder, lesbisk kærlighed og uden nogen løsgående mænd. '11%' er en vild samfundssatire over køn, identitet og seksualitet. Velkommen til Atwoods Gilead med omvendt fortegn, hvor kvinderne har taget magten over mændene og deres seksualitet.
I fremtiden er et nyt stærkt matriarkalsk og polariseret samfund opstået efter revolutionen 2-300 år tidligere. Rottepiger sætter jævnligt rotter ind i boligkvarterer for at nedbryde de sidste rester af fordums patriarkalske levn i et forandret København, hvor religionen, den vilde natur og slummen hersker. I Gaden driver mandedamer horehuse, kristendommen har fået vind i sejlene, onanisterne har hænderne fulde med deres så at sige, outsiderne må klare sig alene i slummen, og amazonkvinderne dresserer de sidste 11 % af jordens befolkning. Det er mændene, som holdes indespærret på centre, hvor de chippes og medicineres, så de kan bruges til avl og seksuel fornøjelse.
Da en lille dreng pludselig befinder sig på fri fod, krydses fire forskellige kvinder veje i kampen for at indfange drengen. Heksen Medea, den kristne præst Wikka, enegængeren Stille og lægen Eva kæmper hver især for overlevelse og kærlighed efter egne overbevisninger samtidig med, at de har deres hemmeligheder. Centreret omkring disse kvindeskæbner åbnes der for en vidtforgrenet fortælling om magt, sex, køn og identitet.
'11 %' er et spændende genremix med træk fra blandt andet dystopier, spekulativ litteratur, eventyr og scifi og med symboltunge referencer til kristendommen. Maren Uthaug har tidligere læst teologi, hvilket skinner igennem, og med denne roman er hun ikke bange for at træde nye stier og sprænge rammerne. Fra sine første to romaner indenfor en mere realistiske ramme har hun med sin forrige og nærværende roman lavet et sceneskift mod det mere provokerende og groteske. Tabuerne og slægters gang er dog fortsat et gennemgående træk og altid ledsaget af Uthaugs sorte humor.
Uthaugs karikerede og ekstreme samfundsportræt har saft og kraft til både at underholde, forarge og skabe debat om vores samfund og kønsroller.
Kommentarer