Artikel

Læs om de nominerede bøger til DR Romanprisen 2018

Litteratursiden og DR har valgt de 6 danske romaner der skal kæmpe om DR Romanprisen 2018. En pris der uddeles d. 16. juni i Aarhus. De 6 nominerede forfattere, hvis bøger er fundet blandt flere hundrede, beviser for alvor at der er rigtig mange måder at skrive fantastiske romaner på, og her på Litteratursiden glæder vi os til at debattere dem hver måned frem til maj. Du kan debattere bøgerne her på Litteratursiden eller du kan gøre det på vores Facebookside.

Læs mere

Bog

Hvor der er fugle

Af (
2017
)

Anmeldelse

Hvor der er fugle af Maren Uthaug

Medrivende slægtsroman fra et vindblæst Norge om blodskam, familiehemmeligheder, ulykkelig kærlighed og længslen efter et andet liv.

Maren Uthaugs nye slægtsroman udspiller sig på Norges vestkyst i første halvdel af det 20. århundrede på et afsidesliggende fyrtårn i den lille landsbyflække Uthaug og i Amerika. Romanen følger en families skæbne præget af hemmeligheder, svig og ulykkelig kærlighed. Historien begynder langsomt, men snart går det op for læseren, at alt ikke er som først antaget, når der skiftes fortællevinkel flere gange undervejs i handlingen. Romanen byder på en medrivende og stærk læseoplevelse, der, som en anden Pandoras æske, folder sig mere og mere ud, efterhånden som man graver sig ned i handlingen.

For at sikre sin gamle mors videre skæbne og få pladsen som fyrbøder på et fyrtårn ud for kysten ved Uthaug, ser den unge Johan sig nødsaget til at gifte sig med præstedatteren Marie. Johan drømmer ellers om den utilregnelige Hannah, som vil stikke af med ham til Amerika. Hurtigt bærer ægteskabet frugt, og Johan og Marie får datteren Darling og flere år senere sønnen Valdemar, som opfører sig som en ko og ikke kan tale.

Fyrtårnet, som er skueplads for store dele af handlingen, ligger på et rev to sømil ude i havet og er kun muligt at nå med robåd. Der blæser så stærk en vind, at børnene må bindes fast med reb til fyrtårnet for ikke at blæse til havs. Om vinteren er det ikke muligt at komme ind til fastlandet, og familien er nødsaget til at bo i fyrtårnet afskåret fra omverdenen. Om sommeren bor de på fastlandet, men som tiden går søger Marie oftere og oftere ind til Uthaug, mens Johan foretrækker at tilbringe tiden alene øverst i fyrtårnet og svælge i sine ulykkelige længsler efter Hannah. Også Marie har sine skuffelser og begge er ulykkelige, men ude af stand til at finde modet til at bryde op. Andre af romanens personer finder dog modet til at gå nye veje og prøve lykken i Amerika.

På et tidspunkt bliver familien pålagt, at Darling skal undervises, så de hyrer en guvernante, der flytter ud i fyrtårnet til dem. Det er den unge danske kvinde Gudrun, hvis far ejer en vis berømt spritfabrik i Aalborg. Faren ser helst Gudrun gift, men Gudrun er en moderne kvinde, der går sine egne veje. Hun er et frisk pust i familien, som liver op, godt hjulet på vej af den massive strøm af snaps fra Danmark. Især Darling bliver påvirket af Gudruns fandenivoldskhed og drømme om at emigrere til Amerika.

Familiens historie hen over flere årtier fortælles gennem Johan, Darling og til sidst Marie. De samme begivenheder opleves med forskellige øjne og ører, og for hver ny fortæller bygges der et ekstra lag på fortællingen. Hændelser og sammenhænge viser sig at have en helt anden vinkel end først antaget. Dette fortællemæssige kneb er med til at holde drivet hele romanen igennem, og det er med at holde tungen lige i munden, når nye dystre familiehemmeligheder afsløres, og handlingen laver en u-vending.

Maren Uthaugs nye slægtsroman er en tragisk familiehistorie om blodskam, familiehemmeligheder og ulykkelig kærlighed. Om mænd, der er drevet af deres fysiske begær, og kvinder, der forstår at udnytte dette for at overleve. Romanen er suverænt godt komponeret og byder på en medrivende og til tider barsk læseoplevelse, som jeg ikke kunne lægge fra mig og slugte på bare én dag. Bagefter sidder jeg og er lidt trist til mode over personernes skæbne - ikke alle lige tiltalende, men menneskelige – de har sneget sig ind på livet af mig. Glæd dig til, hvad jeg spår bliver en af årets helt store romaner.

Analyse

Uthaug, Maren - Hvor der er fugle

Maren Uthaugs roman Hvor der er fugle er en foruroligende roman om kærlighed, men absolut ikke en kærlighedsroman.

Maren Uthaug er kendt som fast tegner af Politikens tegneseriestribe Ting jeg gjorde,  og fra Marens blog, hvor hun veloplagt og humoristisk fortæller om alt lige fra livet som forælder til kommentarer om katten.  Hun fik sit litterære gennembrud med  den meget roste debutroman Og sådan blev det  i 2013.  Romanen beskriver  de konsekvenser, det har for et barn, at blive trukket op med rode for at blive placeret i en helt ny og anderledes kultur, fra et samisk samfund i Nordnorge til Danmark.  I sin nye bog Hvor der er fugle (2017)  kaster Uthaug sig over dystre temaer som utroskab, sindssyge og blodskam i den lille norske bygd Uthaug, som forfatterens familie stammer fra.

Romanen begynder i 1920’erne og følger en fyrpasserfamilie igennem to generationer. Johan, der elsker Hannah, må, for at hjælpe sin mor økonomisk, gifte sig med præstens Marie og flytte ud på bygdens rev for at passe fyret. Hurtigt bliver familien større, idet datteren Darling og sønnen Valdemar, som ikke har noget sprog og opfører sig som en kalv, kommer til. Derefter går livet sin skæve gang, indtil Darling og Johan indleder et forhold, og Darling bliver gravid. Darling kan ikke forholde sig til frugten af dette forhold og overlader sin søn til forældrene. Hun rejser derefter til Amerika, hvor hendes tidligere guvernante, den danske Gudrun, venter hende. 

Imidlertid er det ikke uhyggen og de allestedsnærværende tabubrud, der er romanens ærinde, men derimod de forskellige perspektiver på både livet og kærligheden.

De tre perspektiver
Historien, der løber over flere årtier, fortælles fra forskellige perspektiver, og gennem bogen lærer læseren både Johans, Darlings og Maries stemmer at kende. De beretter om de samme perioder, de samme handlinger og enkelte steder de samme replikker, og det er netop i denne komposition, romanens styrke ligger.

For det første medfører perspektivskiftet en øget suspense.  Lige så snart man føler, man har fået placeret sine sym- og antipatier, skifter vinklen, og nye foruroligende hemmeligheder kommer frem i lyset. Dette giver læsningen et naturligt drive, der danner kontrast til den rolige fortællerstemme.

Men kompositionen øger ikke kun spændingen, den understreger også på elegant vis romanens budskab. Det, Uthaug nemlig formår med sine perspektivskift, er at vise, hvor forskellig verden tager sig ud for mennesker, der på overfladen lever i den samme virkelighed. Fede, byens rigmand, der gennem Johans perspektiv beskrives som en ulækker skørtejæger optræder hos Marie som den klassiske romantiske helt. Hannah, Johans kærlighed, der på sine ældre dage af Marie beskrives som afdanket og tandløs, står for Johan stadig som jordens smukkeste kvinde. 

På den ene side kan disse indsigter give fornemmelsen af et samfund gennemsyret af løgn og forstillelse, men på den anden side understreger de, at alle værdidomme er individuelle, at skønhed og afskyelighed afhænger af øjnene, der ser, og at alle er værd at elske for noget. Det er denne indsigt, der gør, at Hvor der er fugle ikke kun er en roman om begærets frygtelige konsekvenser og meningsløsheden i at basere sit liv på en løgn, men ligeledes en bog om den almenmenneskelige sandhed, at selv i de tætteste relationer lever forskellige opfattelser og perspektiver.

Begæret og friheden
Det er ikke kun replikker og begivenheder, der går igennem hos de forskellige synsvinkelbærere, men ligeledes en række motiver, der er med til at binde historien sammen og understrege de dybereliggende sammenhænge for læseren. Som Fedes yndlingsmelodi, der nynnes af nogle af de kvinder, der har haft et seksuelt forhold til den lokale Casanova. Også fuglene fra titlen optræder som ledemotiv igennem fortællingen. ”Hvor der er fugle, er der fisk,” lyder det flere gange, men som læser opdager man hurtigt, at der ikke kun er fisk. Fuglene, der mange andre steder forbindes med frihed, forbindes her med begæret, idet de især er koblet til det bådehus, hvor en stor del af bygdens udenomsægteskabelige sex finder sted. Fuglene bliver således et billede på det begær, der i høj grad styrer romanens handling.

Hvor fuglene repræsenterer det, der i høj grad holder romanens personer fanget, viser Darlings guvernante Gudrun en vej ud. Ligesom fuglene og ringene dukker hun op adskillige gange i løbet af historien, og som den eneste person, er hun vellidt af alle fortællerne. Hun kommer til revet fra Danmark, belæsset med snaps fra sin fars fabrik og med nye ideer som pessarer, kvindelig ligestilling og rejselyst. Selvom Gudrun på overfladen ikke ændrer meget, idet Darling ender med at bruge sin seksualitet til at sikre sig selv økonomisk og socialt på samme måde, som hendes mor gjorde, er noget alligevel ændret. Godt nok sidder Darling i romanens afslutning i Uthaug som mor, præcis som hendes egen mor gjorde en generation før, men hvor Marie levede hele sit liv i bitterhed over de valg, hun engang traf, er Darling lykkelig. På trods af de dystre temaer ender Hvor der er fugle således med en tone af håb.

God fornøjelse!



BIBLIOGRAFI

Henvisninger til materialer om bogen og forfatterskabet er udarbejdet af 
Bibliotekar Mette Francke, Vejle Bibliotekerne


LITTERATUR OM BOGEN
 

Artikler i aviser

Børsen
(heri 21/4 2017: Tommy Heisz: Tegne var mest noget jeg gjorde for sjov)
Interview med Maren Uthaug om Hvor der er fugle.

Jyllands-Posten
(heri 9/5 2017: Kasper Baatrup: Det er ubehageligt ikke at passe ind).
Interview med Maren Uthaug om Hvor der er fugle.

Kristeligt Dagblad
(heri 11/5 2017: Tine Maria Winther: Det står 1-0 til dig, Gud).
Interview med Maren Uthaug om Hvor der er fugle.

Weekendavisen
(heri 5/5 2017: Jannie Schjødt Kold: Husk du er en Bejan).
Interview med Maren Uthaug om Hvor der er fugle.

Anmeldelser i aviser

6/5 2017 Eva Pohl I Berlingske Tidende
6/5 2017 Katrine Sommer Boysen i Jyllands-Posten
13/5 2017 Mai Misfeldt i Kristeligt Dagblad
21/5 2017 Lilian Munk Rösing i Politiken
5/5 2017 Klaus Rothstein i Weekendavisen

Anmeldelser på nettet

Copenhagen Culture: Platform for kulturformidling.
Karen Fjordside Pontoppidan: Hvor der er fugle, er der fordækt.

 

GENERELT OM FORFATTEREN

Afsnit i bøger

61.68 
Lykken findes - 10 kvinder fortæller ærligt om at føde / red. Camilla Gohs Miehe-Renard. - Pretty Ink, 2009.
(heri s. 8-26: Om lidt føder du altså af Maren Uthaug). 

Artikler i tidsskrifter

05.6
Alt for damerne. - Egtmont.
(heri 2013, 7. november: Maren Uthaug: Alt, jeg laver, er ikke nødvendigvis mig).
Maren Uthaug fortæller om sig selv.  

05.6
Femina. - Aller.
(heri 2013, 19. september: Susse Wassmann: Føler de fleste sig ikke udenfor?").
Interview med Maren Uthaug. 

61
Sundhed: Bedre liv - helt enkelt. - Danske Regioner.
(heri nr. 11, 2016, s. 12-15: Henriette Kirkegaard: Der er en stor ro i den mørke tid).
Interview med Maren Uthaug.

 Artikler i aviser

Berlingske Tidende
(heri 1/11 2014: Thomas Conradsen: Småstore problemer).
Interview med Maren Uthaug.

Jyllands-Posten
(heri 7/11 2014: Mikkel Fyhn Christensen: Livets ulidelige ensomhed).
Interview med Maren Uthaug.

Politiken
(heri 7/2 2013: Lotte Thorsen: Tændstikfolk med følelser).
Interview med Maren Uthaug. 

Politiken
(heri 1/3 2013: Morten Hjortshøj: Vinder af politikens tegneseriekonkurrence: "Det er små grimme pindemænd, og det står jeg ved").
Interview med Maren Uthaug.

Ørestadavis
(heri 23/11 2013: Maria Desireé Holm-Jacobsen: 10.000 timer senere fik Maren sit gennembrud).
Interview med Maren Uthaug. 

Links

Bokprogrammet på NRK TV
Portræt af Maren Uthaug, sendt første gang på NRK d. 25/3 2015.

Dr.dk
Nikolaj Kennov Rasmussen: Kendt tegner: Klassisk musik åbner vejen til mine følelser).
Interview med Maren Uthaug.

Facebook
Maren Uthaugs facebookside. 

Forfatterweb
Dansk BiblioteksCenters forfatterportræt. Kræver abonnement, men kan benyttes på de fleste folkebiblioteker.

Marens Blog: Forfatterens officielle hjemmeside
Hjemmeside med blandt andet nyheder, bibliografi og blog. 

Wikipedia: den frie encyclopædi.
Kort artikel om forfatteren.

Bogdetaljer

Forlag
Lindhardt og Ringhof
Faustnummer
53428118
ISBN
9788711537619
Antal sider
303

Deltag i debatten

9 indlæg
AfJørgen Dissing Nørgaard
tir, 12/12/2017 - 09:20

Hej alle sammen

Jeg vil bare lige henlede opmærksomheden på at Litteratursidens facebook-side og har en fin debat om Maren Uthaugs bog.

Link til facebook-side:
https://www.facebook.com/litteratursiden/

Og også lige et link til P1 eftermiddags samtale med Maren Uthaug fra i går:
https://www.dr.dk/radio/p1/p1-eftermiddag/p1-eftermiddag-2017-12-11/#

Ha´ en rigtig god dag!

AfBodil Sixhøj Hyldahl
man, 11/12/2017 - 15:46

Jeg har netop hørt interviewet med Maren Uthaug i P1Eftermiddag. Her sammenlignede hun selv billedet med de kredsende fugle med Johan (og vel også Marie), der igen og igen kredser over de samme erindringer og tanker. 

Anmelderen citeres for at have skrevet, at det er en roman om “mænd, der er drevet af deres fysiske begær”.  Det gælder da også kvinderne! Jeg synes, det er meget gammeldags at udnævne mændene til at være dem med det fysiske begær, mens kvinder højst kan være romantiske, sværmeriske eller andet passivt afventende. Det kan man ikke påstå, de er i denne bog, og det er dog befriende. 

Denne konvention såvel som andre snærende regler for, hvad “man” måtte, kunne og burde brydes under overfladen i denne roman, hvis handling slet ikke var mulig uden. Samtidig er det jo helt absurd, at netop Johan og Marie, der gør alt i det skjulte, lever af at sprede lys, så andre kan finde vej. Godt fundet på at lade fyret befolke af nogen med hemmeligheder, der ikke tåler at blive kastet lys over! 

 

 

AfJørgen Dissing Nørgaard
tir, 12/12/2017 - 09:11

Som svar til af Bibliofilia

Hej Bodil. Mange tak for dit fine indlæg. Jeg er sikker på at du har en pointe i forhold til det begær der gennemstrømmer bogen. Der foregår også nu en fin debat om bogen på Litteratursidens facebookside, og jeg har faktisk lige for få minutter siden lavet en ny post hvor netop spørgsmålet om kønnenes kamp i bogen er i fokus :-) 

Og for øvrigt en rigtig god iagttagelse om det at sprede lys mens man selv lever fuldt og holdent i det skjulte.

Her er et link til vores facebook-debat, hvis du er interesseret:

https://www.facebook.com/litteratursiden/

AfJakob Poulsen
fre, 08/12/2017 - 09:11

”Hvor der er fugle”, er der høj sø!

Der var fuldt hus, da DR Romanklubben på Hillerød Bibliotek tog hul på en ny sæson. Maren Uthaugs anden roman blev modtaget og diskuteret med udelt begejstring.  Beskrivelsen af en isoleret familie, i et isoleret fyrtårn, i en isoleret egn gav masser af stof til eftertanke og debat. Johans, Darlings og Maries skæbne og deres muligheder – eller snarere umuligheder - i livet var aftenens omdrejningspunkt

Lykken ender på side 43

Hvordan kan man karakterisere hovedpersonerne? Ja, en af deltagerne påpegede, at allerede på side 43 har Johan opnået den lykke, han mener at få tildelt i livet. Derefter martrer han sig selv med slidte minder om dejlige, men ikke just ærbare, Hannah. Han murer sig inde i sit livs mørke øverst i fyrtårnet, hvor han paradoksalt nok sørger for at tårnets lys vejleder søfarende og giver håb om havn, civilisation og muligheder i sigte.

En interessant vinkel på Darling var, at hun er udspekuleret og prostituerer sig for egen vindings skyld for f.eks. at komme til Amerika. Men i stedet for at starte på et nyt liv – hvad hun absolut har muligheden for! -  fortsætter hun med at nedværdige eller rettere: udnytte sig selv. Hjemme igen gifter hun sig (dog uden sin vidende!) med farmand, Fede, som er i toppen af egnens overklasse og desuden en avlstyr. På den måde sikrer Darling sin position i byen.  

Marie, sognets fromme præstedatter, opfører sig ikke just til en titel som jomfru. Hun har fra ganske ung og hele sit voksenliv en affære med Fede. For at skjule sin graviditet gifter hun sig med Johan, som nærmest er en årelang bodsgang i forhold til hendes besættelse af Fede. Da Darling indleder et forhold til Fede fortier hun midlertidigt sandheden, måske i jalousi, måske af hævngerrighed.

På den baggrund bliver Men er figurerne sympatiske? Ja, det var et godt spørgsmål med mange for og imod. En ting er dog sikkert:  Johans, Darlings og Maries fælles historie og opfattelse af livet harmonerer stemmer langt fra overens: troværdige over for hinanden og læseren er de i hvert fald ikke!

Indadvendt slægtsroman

”Hvor der er fugle” er en befriende (sic!) anti-dannelsesroman uden moraliseringer eller strygen-med-håret. Ligeledes en slægtsroman som ikke peger fremad eller ud mod den store verden, men indad og tilbage mod hjemegnen, hvor lykken ikke er.

Den kommer derimod udefra i skikkelse af Gudrun, hendes frisind og mange snapseflasker. Stemningen letter og dermed også de skodder, familien har over for hinanden. Valdemar og Thomas er resultatet af lykken, hvor kun Thomas får mulighed for et andet liv, da romanen er slut, Johan er død og fyrtårnet automatiseret.

Arv og miljø

Der var diskussioner om miljøbeskrivelser: nogle mente, den var mangelfuld andre rigt beskrevet, men alle var stort enige om, at den var godt skrevet og gav et nuanceret billede af Uthaugs-Norge.

Man har fornemmelsen af, at alle ved, hvad der sker i Fedes stuer, bådhuset og fyrtårnet, men fortielsen er snarere et udtryk for en accept end foragt. Da Valdemar bliver losset overbord, er der ingen der stiller spørgsmål. Da Hannah er forsvundet antages hun for druknet. Dermed kan man ikke klandre personerne i historien for at være usympatiske: de er født ind i nogle samfundsroller (helt efter tidsånden, som de ikke synes at kunne eller ville bryde ud af.

Saftig symbolik

Bygninger har central rolle i ”Hvor der er fugle”: Bådhuset, hvor der knaldes løs, er bogstavelig talt endestationen for barndommens fromme drømme om guld, lykke og frihed i det Forjættede Land. Landsbyen er nærmest et indelukke, der fastholder sine bysbørn i et hierarkisk jerngreb, som i tidens ånd, er svært, ja, i historien, umuligt at bryde ud af.

Fyrtårnet er en hul monolit, hvor en labyrint med trapper, aflukkede rum, døre med håndtag næsten nede ved gulvet, hvor Minotaurus, i skikkelse af Valdemar, ikke render rundt som et monster, men snarere som et offer blandt monstre.

Alt i alt en gribende, velskrevet og fortalt bog, som allerede af nogen i klubben var blevet læst to gange i rap!

Der var dog et par uklare punkter, som vi håber, at Maren Uthaug har mulighed for at besvare:

Hvordan skal man egentligt tolke kalvemotivet, der går igen mange steder? Hvorfor en kalv og ikke et får f.eks.?!

Hvad er der med den ”nebbefisk”?

Hvad ligger der bag titlen? Scenen med fuglene, der kredser rundt over vandet, bliver gentaget tre gange, hvor alle for en gangs skyld er enige i, hvad de ser.

AfAnne Amdahl Pedersen
tor, 07/12/2017 - 15:53

Jeg tolker titlen som en reference til den skæbnesvangre lovmæssighed af utroskab og incest bogen centrerer sig om. Fin titel. Meget betegnende

Afkaren marie sanden
man, 04/12/2017 - 12:50

Hvornår er der interview med Maren Uthaug på P1?

 

AfJørgen Dissing Nørgaard
ons, 06/12/2017 - 10:45

Som svar til af kkms

Hej Karen

 

Interviewet kommer i programmet P1 Eftermiddag den 11. december.  Omkring midt i december kommer der også en podcast og en artikel om Maren Uthaug ud på dr.dk.  

 

Rigtig god fornøjelse!

 

 

 

 

AfJørgen Dissing Nørgaard
fre, 01/12/2017 - 13:28

Velkommen til Litteratursidens debat om årets første nominerede til DR Romanprisen 2018 - Maren Uthaugs "Hvor der er fugle". 

Og vi lægger fra land med en ret så kradsbørstig roman, kan man vist roligt sige. Som Litteratursidens anmelder Line Hoffgaard (der for øvrigt er hel vild med bogen!) skriver: 

"Maren Uthaugs nye slægtsroman er en tragisk familiehistorie om blodskam, familiehemmeligheder og ulykkelig kærlighed. Om mænd, der er drevet af deres fysiske begær, og kvinder, der forstår at udnytte dette for at overleve".

Se, lyder det ikke spændende? Garanteret drama for alle pengene.

 

Her kommer lige et spørgsmål til at komme i gang på:

                                 Hvad er det med de der fugle? Hvordan synes I titlen passer til romanens indhold? 

 

Læs den og giv jeres meninger til kende herunder. Skriv lige hvad der falder dig ind! 

Venlig hilsen Læseklubredaktør Jørgen D. Nørgaard

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Maren Uthaug

Maren
Uthaug

Maren Uthaug (født 1972) er blogger, stribe-tegner og forfatter af halvt samisk, halvt norsk oprindelse. Hun debuterede i 2013 med romanen 'Og sådan blev det'.

'Hvor der er fugle' er Uthaugs anden roman.

Læs mere

Brugernes anmeldelser

0 anmeldelse
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer