Hende du forlod

2015
)

Hende du forlod af Jojo Moyes

19 feb.15

Et maleri er omdrejningspunkt for to unge kvinders historie med 100 års mellemrum i denne velskrevne og rørende kærlighedsroman fra Jojo Moyes.

Romanen tager sin begyndelse i oktober 1916 i Peronne, Frankrig. Sophie passer en lille cafe i byen, mens hendes mand Éduard er taget til fronten for at deltage i krigen. Da tyskerne gør deres indtog i byen, vælger de Sophies cafe, Le Coq Rouge, som deres spisested. Sophie knokler for at få det hele til at hænge sammen, og samtidig kæmper hun – og resten af byen – for at bevare en vis værdighed.

Ca. 100 år senere i London har Liv mistet sin mand David og vi følger hendes forsøg på at blive et helt menneske igen. Liv har et maleri, som hun fik af sin afdøde mand, og som derfor står hende meget nært. Maleriet er et portræt af Sophie malet af Eduard, og dette bliver bindeleddet mellem de to kvinders historier om at finde sig selv og kæmpe for det, der er vigtigt for dem.

Romanen er fortsættelsen til den lille historie, ”Honeymoon i Paris”, som udkom i efteråret. I ’Hende du forlod’ kommer vi dybere ned i de to kvinders historier, og de bindes fint sammen til en helhed på tværs af et århundrede. Moyes beskriver to stærke kvinder, som er parate til at kæmpe for kærligheden, og som gør det uden at ryste bare lidt på hænderne. Sophie og Liv er både skrappe, fandenivoldske og charmerende på hver deres måde.

Der krydsklippes mellem de to kvinders historier, og de forskellige tidsbilleder er fremragende tegnet – især i tiden omkring besættelsen af Peronne. Man mærker den knugende og konstante angst for både nutiden og fremtiden, som Sophie og det lille samfund, der omgiver hende, har tæt inde på livet. Men også Livs overvældende sorg og ensomhed, og den rastløse tilstand hun efterlades i, er stærkt beskrevet.

’Hende du forlod’ er velskrevet, underholdende og til tider barsk, men det, den gør allerbedst, er at beskrive mennesker og ikke mindst relationerne mellem mennesker. Det er dét, Moyes gør så eminent. Desuden kan hun skrive en kærlighedshistorie, hvor man ikke taber tråden hen ad vejen, netop fordi det ikke er sukkersødt eller kvalmende at læse. En perfekt balance mellem den rørende og den underholdende kærlighedsroman.

Originally published by Rikke Bødker, Litteratursiden.

Cicero
Marianne Linneberg