Frøken Narvik

2015
)

Frøken Narvik af Thorstein Thomsen

22 okt.15

Medrivende kærligheds- og slægtsroman, der gennem hovedpersonen Anne fortæller om en spændende periode i Danmarks og Norges historie

Med Anne Kyllingestad som omdrejningspunkt fortæller Thorstein Thomsen en betagende og til tider barsk slægtshistorie fra det tyvende århundrede. Vi følger Anne i tykt og tyndt, fra hun bliver født i Narvik den 28. december 1921 frem til 1978, hvor hun bor i Lyngby og har udviklet sig er en selvstændig og veluddannet kvinde. Men Anne oplever mange bump på vejen undervejs.

Anne vokser op i Narvik sammen med sin mor og mormor, der sammen driver et lille pensionat.  Annes mor er naiv og svagt begavet men, viser det sig i løbet af bogen, også temmelig udspekuleret.  Sideløbende med at vi følger Anne og hendes familie i Narvik, følger vi også danske Christian, der vokser op i Niebüll syd for den dansk-tyske grænse som en del af det danske mindretal. Da Tyskland besætter Norge i 1940, kommer Christian til Norge som tysk soldat. Her møder han Anne, og det bliver til den helt store, forbudte kærlighed mellem dem, indtil Christian sendes til grænsen mod Rusland, hvor han efter krigens ophør kommer til Gulag. Kort efter Christians afrejse fra Narvik, føder Anne deres søn, Thomas-Christian.

Efter at være blevet ydmyget af ”8. maj frihedskæmpere” under Norges befrielse, vælger Anne at forlade Norge og slå sig ned i Danmark, hvor hun kalder sig frøken Narvik. Her møder hun den søde, stilfærdige Holger, der bor sammen med sin mor. De gifter sig, får sammen sønnen Carsten og bor sammen med Holger mor. Anne, der ikke har hørt noget fra Christian, siden han forlod Narvik, er overbevist om, at han er død. Christian har dog overlevet Gulag og er vendt hjem til Danmark, og nu opsøger han Anne.

Når Thorstein Thomsen skriver om kvinder, har man svært ved at forestille sig, at det er en mand, der skriver. Han kan i den grad sætte sig ind i den kvindelige psyke og skrive fra en kvindelig synsvinkel. Det kom også tydeligt frem i romanerne ’Sne på hendes ansigt’ og ’Bellmans guitar’ og nu også her i ’Frøken Narvik’. Det er kvinderne, specielt Anne men også hendes moster Alvhild, der er de modige, og det er kvinderne, der tager de store spring ud i det uvisse. Thorstein Thomsens sympati ligger hos kvinderne, hvis fejltrin kan forklares og undskyldes –  i modsætning til mændenes. Specielt moster Alvhilds skolelærermand beskrives som en vaskeægte psykopat.

Annes to mænd, Christian og Holger, er så forskellige som nat og dag, og Anne elsker dem på forskellig vis. Hvor Holger er blid og stilfærdig og repræsenterer trygheden, er Christian den spændende og den farlige. Christian har et voldsomt temperament og udvikler stadig flere meget ubehagelige karaktertræk i sin jagt på rigdom. Men også Holger har sine hemmeligheder. Begge mænd får stor betydning for Annes valg i livet, i modsætning de andre mænd, hun er sammen med, som kun bliver parenteser.

Jeg er meget begejstret for Thorstein Thomsens forfatterskab. Han formår at fortælle på en måde, så man som læser lever sig helt ind under huden personerne og forstår deres handlinger – også når disse handlinger er mindre flatterende.

Originally published by Anne Klara Bæhr, Litteratursiden.

Rosinante
51939182