Det første år

2021
)

Det første år

11 jun.21

En velskrevet og utroligt spændende journalistisk reportage om Mette Frederiksens første år som statsminister med fokus på corona-pandemiens dramaer.

Forfatteren er journalist og har bl.a. skrevet en biografi om Anders Fogh Rasmussen. Hun har fået lov til at følge Mette Frederiksen tæt og har ifølge forordet været med til mange fortrolige møder. Hun har interviewet statsministeren og centrale medarbejdere og politikere og giver læseren en enestående indsigt i, hvad der foregik bag kulisserne, og hvad der lå til grund for statsministerens dramatiske nedlukning af landet d.11.3.2020.

Der bliver også plads til små personlige anekdoter, som dengang Mette Frederiksens bukser revnede bagpå. Bogen tegner et nuanceret og venligt portræt af en statsminister, der blev nødt til at træffe drastiske beslutninger uden at kunne vente på en entydig, sundhedsfaglig evidens.

Pandemien er den største katastrofe i danmarkshistorien siden II Verdenskrig. Den tog os på sengen, og det varede længe, inden vi fik styr på værnemidlerne og den videre håndtering af krisen. Nedlukningen af landet måtte nødvendigvis være en politisk beslutning med afsæt i anbefalinger fra sundhedsmyndighederne. Bogen afslører stor uenighed mellem Søren Brostrøm fra Sundhedsstyrelsen, der ikke mente at en stram nedlukning var nødvendig, og Kåre Mølbak fra Statens Serum Institut, der ud fra et forsigtighedsprincip støttede Mette Frederiksen. Det afsløres også, hvordan departementschef Per Okkels satte sin stilling på spil ved ikke at videregive et notat fra Søren Brostrøm til statsministeren.

De berømte pressemøder på TV kunne give seerne et indtryk af enighed. Sådan var virkeligheden ikke. Der forskedes på livet løs, men der var stadig mange ubesvarede spørgsmål, og det gav anledning til stor uenighed også blandt forskere. Det var et hajfyldt farvand, Mette Frederiksen måtte navigere i. Okkels citerer meget apropos fra ”Ringenes herre”, hvor Frodo inderligt ønskede, at ringen ikke var dukket op i hans levetid. Gandalf er enig, men konstaterer, at de er nødt til at tackle problemerne i den tid, de lever i.

Bogen giver et godt indtryk af, at det har været en ekstrem hård tid for Mette Frederiksen og hendes nærmeste medarbejdere. De har nærmest arbejdet i døgndrift og svigtet familien, og flere af dem har givet op undervejs. Uvidenheden, usikkerheden og de manglende erfaringer har gjort det svært at træffe afgørende beslutninger. Heldigvis har tiden vist, at statsministerens strategi foreløbigt har fået Danmark bedre igennem krisen, end Søren Brostrøms anbefalinger ville have gjort.

Bogen slutter i juni 2020, hvor krisen stadig kradsede. Der er bebudet et bd. 2, og her bliver det bl.a. interessant at læse, hvad Kragh har at fortælle om mink-skandalen.

Politikens Forlag
39198053