Skribent
27 feb.20
Anmeldelse
Lyden af skyer af Pia Tafdrup
- Log ind for at skrive kommentarer
Endnu engang kortlægger Pia Tafdrup verden gennem sine digte - og denne gang lægger hun øret til eksistensens pulsslag og sorterer alle verdens lyde. Det er gedigen digtekunst der lodder tilværelsens dybde.
At sanse verden sans for sans er netop, hvad Pia Tafdrup har sat sig for, og indtil videre har vi smagt på, lugtet til og set verden. Nu er turen kommet til hørelsen, ørerne, de to konkylier som mennesket har installeret på hver sin side af hovedet, og der er i den grad tale om en totaloplevelse. En af forskellene på denne og de tre foregående er nemlig den radius hvori der sanses. Smagen, lugten og synet er alle begrænsede i den forstand, at de er næroplevelser. Man kan rigtig nok se langt, men høresansen overskrider på alle måder, fordi den er i stand til at overskride fysiske rammer. Således rumsterer verden omkring Tafdrup i sin bogstaveligste forstand.
Det interessante er, at lige så meget som det handler om at folde ørerne ud, handler det om stilhed. Deraf lyden af skyer - en indædt stilhed, en skærpet opmærksomhed på lydsiden af livet og dermed en aktiv lytten. Lyden af skyer er lige så meget en lyd som den er et fravær af lyd, og på den måde bliver den alle lyde. Lyden af verden som langsomt driver forbi, ind af det ene øre, ud af det andet. Lyden af skyer er bevidstliggørelse.
Så når jeg pludselig kan høre et ekko af Inger Christensen i fx digtet SKYER STANDSER IKKE er det nok ikke et tilfælde, fordi man som læser automatisk lytter lidt ekstra.
"Skyer trækker fra havet ind over land,
hen over skove, sten og åbne marker, små
og lette dråber højt over jorden
langt oppe i rummet, skyerne
forvandler sig i skiftende formationer,
nye, knap hørbare lyde opstår,
kontinuerlige, tyste lyde
når skyerne sejler over himlen,
de fineste dråber, forbundet og adskilt,
fra det fjerne og svævende forbi,
hørlige, som græsset i vinden,
træernes tusindbladede lyd,
udspændte fuglevinger i luften,
lyd af skyer opfanget af øret
gennem et liv, horder
af skyer passerer
uden tyngde over himlen, over
de røde skovmyrer på stien, vækker mig
i min døvhed,
jeg giver slip og er stille, balancerer
og bliver til,
bliver til noget, jeg ikke før
har været,
skyer driver af sted, lyden
af skyer er dén lyd
jeg helst vil høre,
skyer standser ikke
som et hjerte."
Mærk allerførst den elegante poesi i de to sidste linjer. "skyer standser ikke/ som et hjerte" - det er simpelthen ørets (og dermed digtsamlingens) poetik og ren sandhed samlet i to linjer. For lyden af skyer er, hvis man beskriver det ganske upoetisk, lyden af livets motorvej. Det er pulsen, det som hele tiden er i bevægelse. Det er noget man kan dykke ned i ved at spidse ører og være bevidst omkring, hvornår man lytter eller ikke lytter.
Med 'Lyden af skyer' nærmer sanseserien sig noget helt - en helhed. Der er balance i samlingen, som indrammer sig selv i de for samlingen nøglebærende præ- og postludium. Men der opstår også en balance i Tafdrups sanse-serie, i og med første bind i serien, Smagen af stål, indledtes med en FREMTIDSCYKLUS, hvor lyden af skyer også var sart- og slutlinjen.
At Pia Tafdrup med sansningens overfladiske empiri formår at gå dybt ned i tilværelsen, på én gang komplekst og simpelt, dét faktum bliver simpelthen ved med at overraske mig.
- Log ind for at skrive kommentarer
Endnu engang kortlægger Pia Tafdrup verden gennem sine digte - og denne gang lægger hun øret til eksistensens pulsslag og sorterer alle verdens lyde. Det er gedigen digtekunst der lodder tilværelsens dybde.
At sanse verden sans for sans er netop, hvad Pia Tafdrup har sat sig for, og indtil videre har vi smagt på, lugtet til og set verden. Nu er turen kommet til hørelsen, ørerne, de to konkylier som mennesket har installeret på hver sin side af hovedet, og der er i den grad tale om en totaloplevelse. En af forskellene på denne og de tre foregående er nemlig den radius hvori der sanses. Smagen, lugten og synet er alle begrænsede i den forstand, at de er næroplevelser. Man kan rigtig nok se langt, men høresansen overskrider på alle måder, fordi den er i stand til at overskride fysiske rammer. Således rumsterer verden omkring Tafdrup i sin bogstaveligste forstand.
Det interessante er, at lige så meget som det handler om at folde ørerne ud, handler det om stilhed. Deraf lyden af skyer - en indædt stilhed, en skærpet opmærksomhed på lydsiden af livet og dermed en aktiv lytten. Lyden af skyer er lige så meget en lyd som den er et fravær af lyd, og på den måde bliver den alle lyde. Lyden af verden som langsomt driver forbi, ind af det ene øre, ud af det andet. Lyden af skyer er bevidstliggørelse.
Så når jeg pludselig kan høre et ekko af Inger Christensen i fx digtet SKYER STANDSER IKKE er det nok ikke et tilfælde, fordi man som læser automatisk lytter lidt ekstra.
"Skyer trækker fra havet ind over land,
hen over skove, sten og åbne marker, små
og lette dråber højt over jorden
langt oppe i rummet, skyerne
forvandler sig i skiftende formationer,
nye, knap hørbare lyde opstår,
kontinuerlige, tyste lyde
når skyerne sejler over himlen,
de fineste dråber, forbundet og adskilt,
fra det fjerne og svævende forbi,
hørlige, som græsset i vinden,
træernes tusindbladede lyd,
udspændte fuglevinger i luften,
lyd af skyer opfanget af øret
gennem et liv, horder
af skyer passerer
uden tyngde over himlen, over
de røde skovmyrer på stien, vækker mig
i min døvhed,
jeg giver slip og er stille, balancerer
og bliver til,
bliver til noget, jeg ikke før
har været,
skyer driver af sted, lyden
af skyer er dén lyd
jeg helst vil høre,
skyer standser ikke
som et hjerte."
Mærk allerførst den elegante poesi i de to sidste linjer. "skyer standser ikke/ som et hjerte" - det er simpelthen ørets (og dermed digtsamlingens) poetik og ren sandhed samlet i to linjer. For lyden af skyer er, hvis man beskriver det ganske upoetisk, lyden af livets motorvej. Det er pulsen, det som hele tiden er i bevægelse. Det er noget man kan dykke ned i ved at spidse ører og være bevidst omkring, hvornår man lytter eller ikke lytter.
Med 'Lyden af skyer' nærmer sanseserien sig noget helt - en helhed. Der er balance i samlingen, som indrammer sig selv i de for samlingen nøglebærende præ- og postludium. Men der opstår også en balance i Tafdrups sanse-serie, i og med første bind i serien, Smagen af stål, indledtes med en FREMTIDSCYKLUS, hvor lyden af skyer også var sart- og slutlinjen.
At Pia Tafdrup med sansningens overfladiske empiri formår at gå dybt ned i tilværelsen, på én gang komplekst og simpelt, dét faktum bliver simpelthen ved med at overraske mig.
Bøger af Pia Tafdrup
Berøringen af hud
Pia Tafdrup har begået en smuk og stærk afslutning på sin kvintet om sanserne og manifesterer sig som en af vor tids største digtere.
Læs mere
Lyden af skyer
Endnu engang kortlægger Tafdrup verden gennem sine digte - og denne gang lægger hun øret til eksistensens pulsslag og sorterer alle verdens lyde.
Læs mere
Synet af lys
Digtene handler ikke kun om det kropslige, om synssansen, men også om det eksistentielle ved at være menneske i verden på godt og ondt. Her er Pia Tafdrup suveræn.
Læs mere
Lugten af sne
I andet bind af Pia Tafdrups kvintet om sanserne er næsen og lugtesansen et instrument, der måler, indtager og bearbejder verden. En seismograf og en murske.
Læs mere
Salamandersol
Digte - 60 digte der hver især beskriver et leveår i forfatterens liv - Fra den spæde ungdom, til når alderen banker på
Læs mere
Stjerne uden land
Fortælleren Sophia prøver at hjælpe Rebecca, som er forelsket i Sophias ven Andreas. Andreas er enkemand, og Sophia kan se, at hans kærlighed til Rebecca er usund og tæt forbundet…
Læs mere
Springet over skyggen
Digte udvalgt af forfatteren selv fra de tolv digtsamlinger hun har udsendt over de sidste 25 år
Læs mere
Tarkovskijs heste
Digte som kærligt og vemodigt skildrer forfatterens far, som i sin høje alder langsomt blev borte i demens
Læs mere
Boomerang
Haikudigte, som overholder alle de formelle regler: griber et øjebliks sansning, formulerer 17 stavelser om øjeblikket og åbner for en grundlæggende erkendelse af et vilkår i…
Læs mere
Dronningeporten
En af dansk litteraturs allerstørste lyrikere har skrevet denne uendeligt smukke og livskraftige digtsamling.
Originaludgave: 1998
Læs mere
Springflod
Pia Tafdrup var én af de mest markante kvindelige lyrikere i 1980'erne, hvor 'Springflod' fra 1985 samtidigt repræsenterer det mest kropspoetiske værk i…
Læs mere
Kommentarer