Forfatter
Tina Sakura
Ord, der både omfavner og varmer og flår i hjertet.
”Der sker altid noget sejt, magisk og uventet, hvor denne fortæller dukker op.” Sådan skriver Politikens mangeårige børnebogsanmelder Steffen Larsen om Tina Sakura. Hendes litterære forbilleder er bla. Louis Jensen, Angela Carter, Tomas Espedal og Salman Rushdie. Hvilket måske ikke er så sært, når man læser hendes magiske fortællinger. Hun skriver poetisk, billedrigt, enkelt og præcist. I hendes universer interagerer dyr og mennesker og sælsomme skabninger ofte på lige fod, men samtidig har hendes historier altid en forankring i den virkelige verden.
I hendes bog, 'Hund', der er udtryksfuldt illustreret af Anna Jacobina Jacobsen bliver hovedpersonen Rosa selv til et dyr; en hund. Hendes far har to pudler, som han passer og plejer, og pludselig begynder han at tale til Rosa, som om hun også var en hund. Nødtvunget må Rosas mor sy en hundedragt til hende, og nu får Rosa hundemad og må sove i hundekurv som de andre hunde, Mitsy og Daisy, men i modsætning til dem har hun ikke længere et navn, hun er bare ”hund”. 'Hund' var nomineret til Weekendavisens Litteraturpris.
Rosas forældre tager til hundetræning med de tre hunde, men en dag lader Rosas mor hende stå alene tilbage på parkeringspladsen, uden Rosas far ser det. Hun sætter hende fri. Men nu er Rosa også alene. Heldigvis slutter historien ikke her, for en sød dame tager sig af Rosa, taler til hende, får hende ud af dragten og giver hende sit navn tilbage.
'Hund' er både rå og poetisk, hård og varm. Den er en børnebog, der tør berøre de ting, der gør ondt, når de voksne for eksempel ikke altid er gode og omsorgsfulde, men det er også en bog, der viser, at der altid er nogen, der samler dig op.
Forfatteren kalder sit samarbejde med illustratoren for er en gave. ”Jeg forsøger altid at indtænke, hvad billeder og ord kan sammen, den leg som fx i Hund, at der er en passage næsten uden tekst. Og at give frihed til så fantastisk en illustrator som Jacobina. Det er vores bog, synes jeg. Når en billedbog er færdig, går jeg den igennem og sletter alt overflødigt. Billederne skal have plads.”
Tina Sakura, født 1975, har gået på Forfatterskolen for Børnelitteratur. Hun debuterede i 2004 med billedbogen 'Jok' og har siden udgivet en lang række romaner og billedbøger bl.a.'Papirdrengen', 'Ærtehalm-serien 'og den meget roste Skyggefugl (2014). I 2015 modtog hun Gyldendals børnebogspris og blev tildelt Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat.ris. Hendes seneste bog er billedbogen Bezunk og egernet (2018) om savn, sorg og umage venskaber.
Forfatterportrættet er skrevet af Nana Baaner Klitgaard, Master i børns litteratur og medier til Danish Literary Magazine for Children and Young Adults udgivet af Statens Kunstfond 2017 og opdateres af Litteratursidens redaktion.
Ord, der både omfavner og varmer og flår i hjertet.
”Der sker altid noget sejt, magisk og uventet, hvor denne fortæller dukker op.” Sådan skriver Politikens mangeårige børnebogsanmelder Steffen Larsen om Tina Sakura. Hendes litterære forbilleder er bla. Louis Jensen, Angela Carter, Tomas Espedal og Salman Rushdie. Hvilket måske ikke er så sært, når man læser hendes magiske fortællinger. Hun skriver poetisk, billedrigt, enkelt og præcist. I hendes universer interagerer dyr og mennesker og sælsomme skabninger ofte på lige fod, men samtidig har hendes historier altid en forankring i den virkelige verden.
I hendes bog, 'Hund', der er udtryksfuldt illustreret af Anna Jacobina Jacobsen bliver hovedpersonen Rosa selv til et dyr; en hund. Hendes far har to pudler, som han passer og plejer, og pludselig begynder han at tale til Rosa, som om hun også var en hund. Nødtvunget må Rosas mor sy en hundedragt til hende, og nu får Rosa hundemad og må sove i hundekurv som de andre hunde, Mitsy og Daisy, men i modsætning til dem har hun ikke længere et navn, hun er bare ”hund”. 'Hund' var nomineret til Weekendavisens Litteraturpris.
Rosas forældre tager til hundetræning med de tre hunde, men en dag lader Rosas mor hende stå alene tilbage på parkeringspladsen, uden Rosas far ser det. Hun sætter hende fri. Men nu er Rosa også alene. Heldigvis slutter historien ikke her, for en sød dame tager sig af Rosa, taler til hende, får hende ud af dragten og giver hende sit navn tilbage.
'Hund' er både rå og poetisk, hård og varm. Den er en børnebog, der tør berøre de ting, der gør ondt, når de voksne for eksempel ikke altid er gode og omsorgsfulde, men det er også en bog, der viser, at der altid er nogen, der samler dig op.
Forfatteren kalder sit samarbejde med illustratoren for er en gave. ”Jeg forsøger altid at indtænke, hvad billeder og ord kan sammen, den leg som fx i Hund, at der er en passage næsten uden tekst. Og at give frihed til så fantastisk en illustrator som Jacobina. Det er vores bog, synes jeg. Når en billedbog er færdig, går jeg den igennem og sletter alt overflødigt. Billederne skal have plads.”
Tina Sakura, født 1975, har gået på Forfatterskolen for Børnelitteratur. Hun debuterede i 2004 med billedbogen 'Jok' og har siden udgivet en lang række romaner og billedbøger bl.a.'Papirdrengen', 'Ærtehalm-serien 'og den meget roste Skyggefugl (2014). I 2015 modtog hun Gyldendals børnebogspris og blev tildelt Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat.ris. Hendes seneste bog er billedbogen Bezunk og egernet (2018) om savn, sorg og umage venskaber.
Forfatterportrættet er skrevet af Nana Baaner Klitgaard, Master i børns litteratur og medier til Danish Literary Magazine for Children and Young Adults udgivet af Statens Kunstfond 2017 og opdateres af Litteratursidens redaktion.