Vold

2016
)

Vold af Peder Frederik Jensen

11 aug.16

Spænd sikkerhedsselen. Vold er en roman, der bringer dig ud i samfundets, sindets og Afrikas fjerne afkroge. Sjældent flytter man sig så langt fra lænestolen.

Peder Frederik Jensen har med romanen 'Vold' skrevet en intens rejseroman og en vigtig samtidsroman om ofre og voldsmænd og om udbytning og flugt i mange afskygninger. Vi følger forfatteren og freelance skribenten Simon fra det autonome miljø i halvfemsernes København på hans rejser ud i verden, ikke mindst til Vestafrika, hvor han bevæger sig retningsløst rundt og væk fra sin familie og et forlist forhold.

Fortællingen er alt andet end lineær, og man må holde tungen lige i munden, når man rejser med Simon mellem Vesterbro og Vestafrika. ’Vold’ er en stærk roman, der efterlader mange ubesvarede spørgsmål. I enkelte kapitler minder ’Vold’ mere om en vred kronik end om en roman. Forfatteren har meget på hjerte om kolonisering, globalisering, velfærd og flygtninge, og hvis man kan leve med den dokumentariske stil, er der meget at blive klog af.

På sin rejse rundt i Afrika møder Simon mange lokale og oplever deres kamp for overlevelse og bedre vilkår og forsøger at skrive om sine oplevelser, skønt det ikke har avisredaktionernes interesse: ”Da Simon rejste til Afrika, sagde man på avisredaktionerne, at de ikke var interesseret i historier dernedefra. Ikke på forhånd i hvert fald. Han var velkommen til at sende. Samtidig tjekkede han Infomedia. Der var to artikler, der rummede søgeordet Mauretanien. Han forsøgte flere stavemåder. Dengang var det fra det store ørkenlands kyst, at rigtig mange bådflygtninge gik i land i udslidte piroguer”.

Heldigvis skriver forfatteren alligevel om udbytning og vold og daglige problemer i en helt anden verden, som de færreste interesserer sig for eller endsige har hørt om. Det er sangen om Quang, men den er subtil, poetisk og velskrevet, og så kan jeg godt leve med, der går lidt rigeligt kronik i den i visse kapitler.

’Vold’ er ikke udelukkende en roman om Afrika, kolonihistorie og storpolitiske forhold. Det er også en roman om dysfunktionelle relationer, egoisme, vold og flippede familieforhold. Krydsklippene mellem Danmark og Afrika fungerer fantastisk og giver en tankevækkende spejling af vores samfund og problemerne herhjemme.

Der er ikke meget navlebeskuende forfatterskolelitteratur over denne dokumentariske og verdensvendte roman. Hold øje med Peder Frederik Jensen.

Samleren
52193400