Unaturlige årsager

2016
)

Unaturlige årsager af P.D. James

28 jun.16

Et lig uden hænder spolerer ferieplanerne for Adam Dalgliesh i denne stilfærdige, engelske krimi. Som altid får P. D. James skruet en god, gedigen historie sammen, hvor alle enderne mødes til sidst.

I denne tredje stemningsfyldte krimi med Adam Dalgliesh i hovedrollen tager han på ferie hos sin tante, Jane Dalgliesh, i den lille landsby Monksmere ved Suffolks afsidesliggende kyst. Ferien bliver dog ikke helt så afslappet som ventet, da naboerne kort efter hans ankomst dukker op med nyheden om, at en lille jolle med et lig uden hænder er drevet i land kort derfra. Liget er en rigmand fra området, og døden ser ikke naturlig ud. Dalgliesh bliver langsomt og mod sin vilje involveret i opklaringen af mysteriet.

P.D. James nåede at skrive en lang række bøger før sin død i 2014. Mange af dem har Adam Dalgliesh som hovedperson. Fælles for bøgerne er den typiske engelske krimistemning. De foregår oftest i små samfund eller lukkede steder, hvor kun få personer har adgang. Dalgliesh opklarer dødsfaldene ved hjælp af godt gammeldags detektivarbejde, hvor forhør og tjek af alibier er i højsædet. Dette er en genudgivelse af en bog, der oprindeligt udkom i 1967. Det har fået mig til at spekulere en del over, om historien stadig holder. Ville man gøre tingene anderledes nu til dags? Eller er bogen simpelthen blevet for gammeldags? Det er svært at svare entydigt på dette. For jo, man ville nok gøre tingene lidt anderledes nu. Bl.a. ville brugen af mobiltelefon have gjort kommunikationen anderledes. Men på en eller anden måde holder historien faktisk stadig. Den føles ikke utroværdig på nogen måde. Tværtimod så lever man sig ind i det engelske landsbyunivers, der beskrives så levende, at man næsten er der selv.

Bogen kan læses uafhængigt af resten af serien. Dog er denne type krimi vanedannende, og man vil få lyst til at læse resten. Når denne serie er læst, kan man gå videre med Dorothy L. Sayers eller Agatha Christie. Trænger man til noget mere nutidigt, kan Robert Galbraith eller danske Anna Grue anbefales.

Rosinante
Steffen Rosenmeier
52376785