At svømme nøgen

2013
)

At svømme nøgen af Carla Guelfenbein

13 sep.13

To unge piger og en ældre mand i et pirrende og smerteligt trekantsdrama, der river sjæle op. En vidunderlig perle af en roman.

Sophie er datter af en fransk mor og chilenske Diego. Diego er en kvindebedårer og flyvsk, og forholdet mellem forældrene går i stykker, allerede da Sophie er ganske lille. Sophie er i sine sidste teenage-år og en meget talentfuld kunstner. Hun har også et skrøbeligt sind og mange psykiske problemer. Hun bor i en etageejendom i Santiago, Chile, sammen med sin far, der arbejder i Salvador Allendes regering, det er de urolige tider i Chile i begyndelsen af 1970’erne.

I samme ejendom som Sophie og Diego bor også spanske Morgana. Morgana er nogle år ældre end Sophie, men de knytter et nært venskab baseret på en stærk passion for kunst, poesi og en indbyrdes fortrolighed af både psykisk og fysisk karakter. Morgana er draget af Diego, og de indleder et hemmeligt forhold. Et forhold, der sætter den skrøbelige balance indeni Sophie og mellem de tre over styr. Sophie føler sig bedraget og bryder kontakten til dem begge. D. 11. september 1973 overtager Pinochet magten ved et kup, og Allende bliver myrdet. Hvad der derefter sker, skal jeg ikke afsløre, men mange år senere - d. 11. september 2001 - må Sophie træffe et skæbnesvangert valg.

Romanen er både erotisk, dramatisk og dunkel i sin gradvise afsløring af begivenhederne. Det er en roman med mange parallelle temaer, og den er lige så universel som en klassisk tragedie. Carla Guelfenbein er en uovertruffen forfatter, der kan fremmane den menneskelige smerte ved nærværet, så man næsten kan føle den fysisk. Hendes måde at drage Chiles nyere historie frem og op i lyset i kraft af og ved udvidelse af 11. September-begrebet er spændende.

’At svømme nøgen’ er en af den slags romaner, hvor hovedpersonerne spøger i bevidstheden længe efter endt læsning. En vidunderlig perle af en roman. Læs den.

Rosenkilde & Bahnhof
Liv Camilla Skjødt