Slørede sandheder

2018
)

Slørede sandheder – Promise Falls 2 af Linwood Barclay

29 jun.18

Linwood Barclay har igen præsteret en thriller fra allerbedste skuffe.

Der sker så meget i Promise Falls, at det kræver lidt overblik at holde styr på det hele. Ulykker, mord og terror vælter ned over det lille samfund, og umiddelbart er der ikke rigtig nogen sammenhæng mellem episoderne. Ganske langsomt samles trådene dog, og sammenhængene afsløres bid for bid.

Politiet har nok at se til, og både privatdetektiver og almindelige borgere træder til på godt og ondt. Det er flere gange ved at ende grueligt galt. Mens politiet har travlt med at opklare, hvordan biograflærredet i drive-in biografen kunne vælte og slå flere personer ihjel, er andre i gang med at undersøge forholdene hos de dræbte, og her vælter alt andet end positive overraskelser frem. Overraskelser og hemmeligheder, der har store konsekvenser for mange og ikke ønskes frem i lyset.

Samtidig kæmper en mor desperat for at beholde sit barn, men pengestærke modstandere gør kampen ulige. Også her går civile med livet som indsats ind i kampen mod overmagten, og den trang til at hjælpe hinanden i det lille samfund er med til at gøre historien så fantastisk. At man sætter livet på spil for andre er jo ikke hverdagskost.

Barclays lidt kejtede personer præsterer over evne, selvom det indimellem udelukkende er held og tilfældigheder der gør, at de lykkes i stedet for at dø. Jeg er vild med hans skæve og mislykkede antihelte, der egentlig burde ende som rigtige helte, men af forskellige årsager aldrig rigtig gør det. Der er heller ikke mangel på onde personer, og man er sjældent i tvivl om, hvem der er hvad. Karaktererne spiller en stor rolle i handlingen, og de fleste er godt beskrevet og meget realistisk fremstillet.

Der er rigtig mange handlingsforløb i ’Slørede sandheder’, og langt fra alle afsluttes eller opklares. Det bliver rigtig godt, når sidste bind i trilogien udkommer på dansk, og det kan kun gå for langsomt med at få den oversat. Faktisk synes jeg nærmest, det grænser til det tarvelige at slutte en bog med sådanne cliffhangere, men på en anden side er det jo dejligt at have noget at se frem til.

Jeg vil anbefale bogen til læser af krimi og thrillere, men også til alle andre, der er glad for en god historie og et godt persongalleri.

Jentas
Marielle Nielsen Hansen