Om kvinder

2019
)

Om kvinder af Suzanne Brøgger

28 nov.19

Kvinder og frigørelse er i centrum i dette lille udvalg af Brøggers tekster, der handler om kærlighed, sex og mod gennem fortællinger om Karen Blixen, vaginal spray, hekse og bordeller.

Suzanne Brøgger hylder de mange kvinder, som ikke lader sig nøje med at være det, samfundet mener, der er "det naturlige". Hun malede sig selv i hovedet i gymnasiet for at gøre oprør mod "det naturlige". Hun mener ikke, kvinder skal være små bly mus, der taler med passende styrke, så ingen føler sig stødt. De skal tale højt og høres!

Suzanne Brøggers råd til alt den pænhed, kvinder udsættes for, er, at kvinderne tager ved lære af heksene med risiko for at blive brændt på bålet. Men det er en risiko, der er værd at løbe. Hekse var nemlig uafhængige af mænd og af markedet. Suzanne Brøgger fremhæver desuden Karen Blixen, der ikke underlagde sig hverken konventioner eller forventninger til en kvinde. Hun levede på en tid med forestillinger om, at hvis en kvinde ikke var en kvinde, kunne en mand ikke være en mand - og hvad så med verdensordenen?!

Suzanne Brøgger kæmper for at leve med tyngdepunktet i sig selv og for at være solidarisk med sine søstre. Det selvsamme tyngdepunkt der består i, at kvindens ligger i, hvad hun er, mens mandens ligger i, hvad han udretter. Hun fortæller om kvinders menstruation, der trods dennes naturlighed bruges som argument for kvinders utilregnelighed og uegnethed til mange jobs. Og om frygt. Hvordan kvinder er deres egne bødler i kampen mod ikke at udlevere sig selv. Hendes opråb til kvinder er, at de skal elske deres lyster og sige deres drømme højt.

Denne lille bog er udvalgte tekster fra tre af Suzanne Brøggers tidligere bøger. Hun har skrevet om menneskets frigørelse og kæmper for, at kvinder skal lære at sige tingene ligeud. Hun har en skøn humor og provokerer hellere end gerne, hvis det kan fremme lydhørheden. Jeg er meget begejstret for hendes livskloge, kærlige og solidariske løvinde-brøl!

I Gyldendals lille serie ’Kolibri’ er både form og indhold udarbejdet på en virkelig fin måde, så man bliver introduceret til spændende tanker og mennesker på en let spiselig måde uden på nogen måde at gå på kompromis med kvalitet og budskab.

47346037
9788702288544
70