)

Egeskov - ulykkens år

03 jun.24
AfBritta Voergaard Poulsen
Skribent

Første bog i ny historisk romanserie fra Egeskov Slot er spændende og atmosfærefyldt og lover godt for de næste bøger i serien.

Her er et forfatterpar, man ikke lige havde set komme, men som giver så meget mening, når man henført lader sig opsluge af deres første fælles bog. ’Ulykkens år’ er første del af en planlagt historisk romanserie med Egeskov Slot som omdrejningspunkt.

Forsiden tiltrækker, og bagsideteksten lover godt. 1874 er året, hvor store omvæltninger og en tragisk hændelse rammer Egeskov Slot. Der er indbudt til forlovelsesfest for den unge baron, Frederik, og alle, høje som lave og oppe som nede, er i fuld sving med forberedelserne. Baronens søster, Jessie, glæder sig over sin brors lykke – og ikke mindst sin egen, for hun svælger i romantiske fremtidsdrømme om sin udkårne, præstesønnen Johannes. I underetagen er der travlt, stuepiger vimser rundt, køkkenpersonalet sveder og udenfor tager staldknægten Stig imod den nye stuepige, Oda. Samme aften bringer en tragisk hændelse dog al den livlige og forventningsfulde røre til ophør, og der bliver med et slag vendt op og ned på alles liv.

Det her er sådan en bog, man forsvinder helt ind i. Sproget er letlæst og autentisk, og atmosfæren er tonstung og skøn, og det er som om man selv er tilstede i festsalen, ved komfuret eller i hestestalden. Man er slet ikke i tvivl om, at det her foregår i Danmark i 1800-tallet. Alle skæbner væver sig ind og ud mellem hinanden og romanen fremstår som en farvestrålende og fortryllende gobelin, Egeskov Slot værdig. Det er dog ikke kun menneskeskæbnerne i sig selv, der spiller en rolle. Samtidstemaer som opgøret med adelen, den spirende andelstanke og de første spæde tegn på kvindefrigørelsen præger fortællingen.

Anne-Grethe Bjarup Riis har med sin forrige roman Guds rige bevist, at hun har et stort talent for at skrive, og i sin egenskab af filminstruktør har hun oven i købet et skarpt blik for det filmiske, hvilket er noget, man mærker her. Medforfatteren, Thomas Rydahl, bevæger sig normalt mest i krimi/spændingsgenren og har modtaget flere priser for sine bøger. Måske det så er hans talent for spænding og fremdrift, der gør bogen her til noget af en page turner, hvor man begærligt vender siderne, og alt for hurtigt må sætte sig til at vente på den næste bog i serien.

Sætter man pris på historiske romaner med et stort persongalleri og tv-serier som ”Downton Abbey” og ”Upstairs and Downstairs”, vil man elske den her bog – og helt sikkert se frem til bog 2 og 3, der udkommer i hhv. 2025 og 2026 og den efterfølgende planlagte tv-serie.

Politiken
138347435
9788740077537