Linda - som i Lindamordet

2006
)

Linda - som i Lindamordet af Leif G. W. Persson

10 jul.06

Linda er ung, køn – og død. Brutalt voldtaget og myrdet af en ukendt gerningsmand.

Sensationspressen rydder forsiderne og politiet sætter det store apparat i sving. Ingen svensk forfatter ved så meget om forbrydelse som Leif G. W. Persson. Han er uddannet kriminolog, professor i politiefterforskning og er tilknyttet Justitsministeriet som ekspert. Når han samtidig præsterer velskreven og skarpsleben satire siger det sig selv, at her er tale om en kriminalroman af allerfineste karat – underholdende men langtfra holdningsløs.

Tidligere har jeg med stor fornøjelse læst de fremragende "Mellem sommerens længsel og vinterens kulde" samt "En anden tid, et andet liv". Nogle af personerne herfra går igen i denne bog, men hans gamle hovedperson Lars Martin Johansson dukker først op sidst i bogen og kun i en birolle.

Da det lokale politi i Växjö efter det bestialske mord på en kommende kollega, politiaspiranten Linda, finder det klogest at tilkalde hjælp fra Rigsmordkommissionen, anføres det udsendte rejsehold af uransalige årsager af et slibrigt kryb ved navn Bäckström. Ham kender vi også fra Perssons tidligere bøger. I egne øjne er han en stor detektiv, mens han set udefra er en homofobisk, xenofobisk mandschauvinist og desuden doven og drikfældig – faktisk ulidelig i en grad, så man næsten kommer til at holde af ham! Graden af hans selvovervurdering kan illustreres af, at den attribut han kærligt omtaler som sin "super-salami" af anmelderen i en sag om sexchikane betegnes som en "runken cocktailpølse".

Heldigvis for sagens opklaring rummer kollektivet af politifolk alle slags fra uduelige idioter over flittige systematikere til skarpe hjerner med stor psykologisk indsigt. De enkelte typer med deres indbyrdes rivalisering og skjulte dagsordner er taget lige på kornet.

Hovedvægten er langt på en detaljerig og fascinerende skildring af opklaringsarbejdet med kriminaltekniske undersøgelser, blindgyder og spor der løber ud i sandet. Man får et realistisk indblik i politiarbejdets blanding af hårdt arbejde, vidneafhøringer, registersøgninger, deduktioner og rent svineheld.

Med ætsende satire spiddes sensationspressens optræden især i sager, hvor unge kvinder er blevet voldtaget og myrdet. Avisernes gribbe har tydeligvis ikke Perssons sympati – han skildrer, hvordan ofrene efterfølgende på en måde bliver skændet igen og igen på spisesedlerne. Men eftersom aviserne skriver for publikum bør vi måske alle føle os ramt på sensationslysten?

Oversat af Bjarne Nielsen. Forlaget Modtryk, 2006. 521 sider. Kr 299,-

Modtryk
Bjarne Nielsen