En anden tid, et andet liv

2004
)

En anden tid, et andet liv af Leif G. W. Persson

22 feb.05
Skribent

En besættelse af den vesttyske ambassade i Stockholm i 1975, et (uopklaret) mord i 1989 og en sikkerhedsgodkendelse af en evt. ministerkandidat er hovedingredienserne i Leif G. W. Perssons veldrejede kriminalroman.

Lad mig sige det med det samme: her er tale om en dejlig stor (419 sider) kriminalroman af en af de gode, svenske krimiforfattere.

Den svenske krimiforfatter Leif G. W. Persson udgav i 1982 kriminalromanen "Samfundets støtter" med Lars Martin Johansson som hovedperson. Efter 20 års pause skrev han "Mellem sommerens længsel og vinterens kulde; en roman om en forbrydelse". Det var nummer 2 i rækken om Lars Martin Johansson, og nu har vi på dansk fået fortsættelsen: "En anden tid, et andet liv: roman om en forbrydelse".

I bogens begyndelse befinder vi os i 1975, hvor den vesttyske ambassade besættes. Terroristerne pågribes og sendes retur til Vesttyskland. Sagen overgives til Sikkerhedspolitiet.

Dernæst er vi i 1989, hvor der sker et mord i et pænt kvarter i Stockholm. Offeret er en kontorchef, en kedelig karl, viser det sig. Jarnebring og Anna Holt – to af forfatterens 'gode' politifolk - arbejder med efterforskningen. Der er andre politifolk, der beskrives lidet flatterende. Lars Martin Johansson træder ind i historien som vores 'helt'. Han er en rigtig politimand. I modsætning til andre helte i krimiens verden foretrækker han almindelige kvinder, dansemusik og husmandskost. Mordet på kontorchefen henlægges.

I 1999 bliver Lars Martin Johansson operativ chef for sikkerhedspolitiet. I 2000 rydder man op og når til sagen om besættelsen af ambassaden. Der er fire svenskere, der har hjulpet terroristerne, bl.a. den myrdede kontorchef. Navnet på fjerdemanden åbenbares. Det er en højt placeret person, der nu måske skal være minister og derfor skal sikkerhedsgodkendes af Sikkerhedspolitiet. Denne sag efterforskes samtidig med, at sagen om mordet på kontorchefen genoptages.

Det er en rigtig god kriminalroman: spændende, samfundskritisk, vel fortalt, med et godt plot og gode personbeskrivelser bl.a. af nogle uduelige politifolk.

Krimien blev i 2003 kåret som årets bedste i Sverige. De  tre krimier om Lars Martin Johansson bør læses i rækkefølge.

Oversat af Bjarne Nielsen. Modtryk, 2004. 419 sider. Kr. 299,-