Falder frit som i en drøm

2008
)

Falder frit som i en drøm af Leif G. W. Persson

15 sep.08

Med en baggrund som kriminolog giver forfatteren i trilogiens afsluttende murstensroman  sit bud på opklaringen af det svenske nationaltraume, mordet på Olof Palme.

De to foregående "Mellem sommerens længsel og vinterens kulde" samt "En anden tid, et andet liv" bærer som denne undertitlen "En roman om en forbrydelse". Med denne hilsen til Sjövall og Wahlöö fortsætter Persson den ypperlige svenske tradition for samfundskritiske kriminalromaner og påpeger igen opløsningstendenser i folkhemmet.

Hans gennemgående figur Lars Martin Johansen er nu chef for Rigskriminalpolitiet. Han skal snart på pension efter en lang karriere og sætter sig for at gøre endnu et forsøg på at opklare mordet på Olof Palme. Det må foregå i det dulgte, da sagen ikke hører under hans afdeling. Han samler en lille gruppe af de skarpeste opdagere, og de begynder at vende alle stenene endnu en gang i landets mest efterforskede sag. I de kilometerlange rækker af ringbind og kasser med dokumentation må sandheden gemme sig – men kan det lade sig gøre at afdække den efter mere end tyve år, når mange vidner er døde i mellemtiden, og betydelige kræfter tilsyneladende modarbejder, at den nogensinde kommer frem?

Som vand i ørkenen vil bogen kunne vederkvæge abstinensramte Stieg Larsson-læsere. Her møder vi igen konspirationsteorier og brådne kar i politikorpset, specielt hos sikkerhedspolitiet Säpo. De bedste af politifolkene skildres til gengæld næsten kærligt, som vi også ser det hos Arne Dahl. Vi lærer både deres intellektuelle styrker og deres menneskelige svagheder at kende, ligesom deres indbyrdes forhold spiller en stor rolle i fortællingen. Det er i personskildringen, Perssons skarpe satiriske humor især kommer til udtryk.

Handlingen er ikke så actionpræget og voldsomt blodig som hos Dahl og Larsson. Her har vi at gøre med en intellektuel kriminalroman, hvor forbrydelser bliver opklaret ved skrivebordet, foran computeren samt ikke mindst over gode middage med gamle venner. Den minutiøse gennemgang af detaljer fra efterforskningen kræver nok en nogenlunde tålmodig læser, men er man det, bliver man rigt belønnet. Personligt har jeg været meget begejstret for de tre bøger i serien, der nu er afsluttet – det positive anslag fra de poetisk smukke titler har holdt hele vejen igennem.

Oversat fra svensk af Bjarne Nielsen efter 'Faller fritt som i en dröm'. Modtryk, 2008. 603 sider.

Århus : Modtryk
27368069