07 sep.09

Kommentarer

1 kommentar
AfNiels Hiort
ons, 18/08/2010 - 17:09

Jeg er ked af at sige det, men jeg synes ikke Anne Grete Jacobsen har forstået ret meget af denne fantastiske bog.

“Englens spil” er den gamle historie om en mand, som sælger sin sjæl til Lucifer for ussel mammon. Denne gang er historien henlagt til et meget stemningsfyldt  Barcelona i 1920’erne.

Hovedpersonen i “Englens spil” er den unge talentfulde forfatter David Martin, som indgår en  kontrakt med den mystiske forlægger Corelli om at skrive en bog. Hvilket han aldrig skulle ha’ gjort, thi forlæggeren er ikke en almindelig dødelig og hans forventninger er intet mindre end en bog, der vil ryste verden med det, som han kalder en ny religion; men som rettere må betegnes som en ideologi, der i betænkelig grad ligner den nazistiske! Med andre ord: et politisk manifest.

David bliver temmelig hurtigt klar over at der er noget galt med Corelli og hans ønsker, men det er allerede for sent at fortryde. David har opdaget, at hans hus tidligere var beboet af en anden forfatter, som havde en lignende aftale med Corelli og døde under mystiske omstændigheder. Da David begynder at opklare mysteriet udvikler hans liv sig til et mareridt af vold, forfølgelser og mord.

David hemmeligholder sit arbejdes sande indhold, da han ikke alene skammer sig over sig selv, men også er angst for hvad der kan ske med dem, som han holder af. Hans store kærlighed, Christina, finder en dag det “forbudte” manuskript og som en anden Eva i Paradisets have, mister hun sin uskyld, da hun læser den djævelske tekst. Hendes verden går under og hun bliver nærmest psykotisk.

Corelli ender med at få sit manuskript og David flygter over hals og hoved. Bogen slutter meget sigende femten år senere i 1945 med en epilog, hvor David møder Corelli igen. David tror han nu skal dø, men Corelli har noget andet i tankerne. Den djævelske forlægger lader Christina genopstå som en lille pige, som han overgiver i Davids varetægt. Verden er igen ren og uskyldig - for en tid ....

“Englens spil” er ligesom Ruiz Zafóns forrige bog “Vindens Skygge” eventyrligt god. Ruiz Zafón er en fortæller af Guds nåde! De malende beskrivelser af det smukke Barcelona, kombineret med en stemning af forfald og undergang, danner en fascinerende baggrund for den grumme historie. “Englens spil” hænger på væsentlige punkter sammen med “Vindens skygge”. Antikvarboghandleren Sempere og det hemmelige bibliotek kaldet ‘De glemte bøgers kirkegård’ har en betydelig rolle i begge bøger, og hovedpersonen i “Vindens skygge”, Daniel, bliver født i “Englens spil”.

Fantastisk bog!

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer