Anmeldelse
Det store nummer af Anne Marie Løn
- Log ind for at skrive kommentarer
En artistfamilies liv på turne med cirkus. Deres to numre: schleuderbrett og flyvende trapez er farlige, og både i og uden for manegen er alle helt afhængige af hinanden.
Forfatteren og journalisten Anne Marie Løn har i flere af sine romaner beskrevet livet i landbosamfundet på en troværdig måde, men i ”Det store nummer” foregår handlingen i et cirkusmiljø. Anne Marie Løn har selv i en periode arbejdet for et cirkus og har på den måde fået en god indsigt i denne verden, som de fleste kun kender som tilskuer.
Vi følger en artistfamilie, der består af flere generationer. De optræder med trapez- og flyvenumre. Der skal trænes, numrene skal udbygges og dragterne skal være i orden, så truppen kan yde deres ypperste ved hver forestilling.
Både i og uden for manegen er de afhængige af hinanden for at få det hele til at fungere. Men det kan også give anledning til blandede følelser.
Det bliver skildret via Helena, der er blevet forelsket i én uden for cirkusmiljøet. Hun gør sig mange tanker om sit nuværende liv kontra et liv i fastere rammer. Det kan være svært at få et nyt familiemedlem, der hverken har forudsætning for at springe eller flyve. Denne konflikt har tidligere været aktuel i familien, og den fik et tragisk udfald.
Romanen er godt skrevet. Den belyser livets mange valg og fravalg, familiesammenholdet midt i en tid, hvor familiebegrebet er i opløsning.
Og som i Anne Marie Løns øvrige romaner, spiller kvinderne en central rolle. Jeg synes dog, at beskrivelserne af teknikken omkring truppens numre fylder for meget.
Løn, Anne Marie: Det store nummer. Tiderne Skifter, 1992. 211 sider
- Log ind for at skrive kommentarer
En artistfamilies liv på turne med cirkus. Deres to numre: schleuderbrett og flyvende trapez er farlige, og både i og uden for manegen er alle helt afhængige af hinanden.
Forfatteren og journalisten Anne Marie Løn har i flere af sine romaner beskrevet livet i landbosamfundet på en troværdig måde, men i ”Det store nummer” foregår handlingen i et cirkusmiljø. Anne Marie Løn har selv i en periode arbejdet for et cirkus og har på den måde fået en god indsigt i denne verden, som de fleste kun kender som tilskuer.
Vi følger en artistfamilie, der består af flere generationer. De optræder med trapez- og flyvenumre. Der skal trænes, numrene skal udbygges og dragterne skal være i orden, så truppen kan yde deres ypperste ved hver forestilling.
Både i og uden for manegen er de afhængige af hinanden for at få det hele til at fungere. Men det kan også give anledning til blandede følelser.
Det bliver skildret via Helena, der er blevet forelsket i én uden for cirkusmiljøet. Hun gør sig mange tanker om sit nuværende liv kontra et liv i fastere rammer. Det kan være svært at få et nyt familiemedlem, der hverken har forudsætning for at springe eller flyve. Denne konflikt har tidligere været aktuel i familien, og den fik et tragisk udfald.
Romanen er godt skrevet. Den belyser livets mange valg og fravalg, familiesammenholdet midt i en tid, hvor familiebegrebet er i opløsning.
Og som i Anne Marie Løns øvrige romaner, spiller kvinderne en central rolle. Jeg synes dog, at beskrivelserne af teknikken omkring truppens numre fylder for meget.
Løn, Anne Marie: Det store nummer. Tiderne Skifter, 1992. 211 sider
Kommentarer