Anmeldelse
Amerikaneren af Christian Mørk
- Log ind for at skrive kommentarer
Fængslende roman om udvandreren Max Mørk, som mod sin vilje forlader København i 1935 for at genopfinde sig selv i New York.
Hjemme i København er Max Mørk gået i stå. Han kan ikke holde på et job. Han drikker for meget, og Max kone Emma køber ham en envejsbillet med amerikadamperen Frederik VIII. Hvis Max klarer sig godt i New York, vil Emma og sønnen Erik følge efter senere. Hvis ikke, ja så er det bedst at Max bare bliver derovre.
På skibet møder Max den ubehagelige Eskild og den selvsikre nordmand Harald. De to bekendtskaber får skæbnesvangre følger for dem alle. Ankommet til New York finder Max frem til den danske Jonna, som driver et slags pensionat. Under opholdet i Jonnas hus kommer han i kontakt med familien Lefkowitz, da han redder den unge Ezra fra en bande irske bøller. I det nye land fører Max sig frem som landskabsarkitekt, og han får sin chance, da verdensudstillingen i New York skal planlægges inden 1939. Inspireret af Jens Lyn tegneserier imponerer Max Mørks skitser hans chef, men hans talent er begrænset, og mørke skyer driver ind fra Europa.
Christian Mørk har, ligesom i sin seneste roman I gode hænder, ladet sig inspirere af sin egen familiehistorie. I denne er hovedpersonen forfatterens egen farfar Max, som forsvandt ud af familien, da han drog til USA i 1935. Mørk skriver så 30`ernes New York kommer til live med sine nye skyskrabere og nye amerikanere som jøder, irere, italienere, tyskere og skandinaver. Max er en ret besynderlig figur, som fra at være en fordrukken taber ingen rigtig regner med, bluffer sig til at være en mand med potentiale allerede fra det øjeblik, han går i land i New York. Det er som om han har en tiltrækningskraft på sine omgivelser, der ender med at knuse folk. Selvom han kommer i telefonkontakt med sin familie i Danmark, er han ude af deres liv, og Emma har heller ikke lyst til at forlade København, da hun får chancen. Christian Mørk er selv emigreret til New York, og man kan jo gisne om, hvorvidt han har overført nogle af sine egne oplevelser med at være immigrant til den romanfigur, han har skabt af sin ukendte farfar.
Det vil nok komme bag på mange danske læsere, at nazismen havde så meget medvind i 30'ernes USA. Fokus i historieundervisningen har været på Europa, og romanen kaster lys på disse strømninger i det amerikanske samfund, som var tydelige i 30´erne og nu er på vej frem igen.
Christian Mørk har skrevet en roman, man både bliver grebet og klogere af.
- Log ind for at skrive kommentarer
Fængslende roman om udvandreren Max Mørk, som mod sin vilje forlader København i 1935 for at genopfinde sig selv i New York.
Hjemme i København er Max Mørk gået i stå. Han kan ikke holde på et job. Han drikker for meget, og Max kone Emma køber ham en envejsbillet med amerikadamperen Frederik VIII. Hvis Max klarer sig godt i New York, vil Emma og sønnen Erik følge efter senere. Hvis ikke, ja så er det bedst at Max bare bliver derovre.
På skibet møder Max den ubehagelige Eskild og den selvsikre nordmand Harald. De to bekendtskaber får skæbnesvangre følger for dem alle. Ankommet til New York finder Max frem til den danske Jonna, som driver et slags pensionat. Under opholdet i Jonnas hus kommer han i kontakt med familien Lefkowitz, da han redder den unge Ezra fra en bande irske bøller. I det nye land fører Max sig frem som landskabsarkitekt, og han får sin chance, da verdensudstillingen i New York skal planlægges inden 1939. Inspireret af Jens Lyn tegneserier imponerer Max Mørks skitser hans chef, men hans talent er begrænset, og mørke skyer driver ind fra Europa.
Christian Mørk har, ligesom i sin seneste roman I gode hænder, ladet sig inspirere af sin egen familiehistorie. I denne er hovedpersonen forfatterens egen farfar Max, som forsvandt ud af familien, da han drog til USA i 1935. Mørk skriver så 30`ernes New York kommer til live med sine nye skyskrabere og nye amerikanere som jøder, irere, italienere, tyskere og skandinaver. Max er en ret besynderlig figur, som fra at være en fordrukken taber ingen rigtig regner med, bluffer sig til at være en mand med potentiale allerede fra det øjeblik, han går i land i New York. Det er som om han har en tiltrækningskraft på sine omgivelser, der ender med at knuse folk. Selvom han kommer i telefonkontakt med sin familie i Danmark, er han ude af deres liv, og Emma har heller ikke lyst til at forlade København, da hun får chancen. Christian Mørk er selv emigreret til New York, og man kan jo gisne om, hvorvidt han har overført nogle af sine egne oplevelser med at være immigrant til den romanfigur, han har skabt af sin ukendte farfar.
Det vil nok komme bag på mange danske læsere, at nazismen havde så meget medvind i 30'ernes USA. Fokus i historieundervisningen har været på Europa, og romanen kaster lys på disse strømninger i det amerikanske samfund, som var tydelige i 30´erne og nu er på vej frem igen.
Christian Mørk har skrevet en roman, man både bliver grebet og klogere af.
Kommentarer