Al kødets gang

2018
)

Al kødets gang af Ambrose Parry

11 jul.19

Hvis du er fan af Sherlock Holmes, vil du elske denne victorianske krimi, der giver et spændende tidsbillede af Edinburghs Old Town anno 1847.

Hovedpersonen er den medicinstuderende Will Raven, der starter i praktik hos en særdeles populær fødselslæge. Dagen før han skal begynde, besøger han sin gode veninde, den prostituerede Evie. De kender hinanden rigtigt godt og har opbygget et stærkt venskab. Desværre har Evie store problemer. Hun skylder penge væk til en lånehaj, og hun har svært at skaffe pengene. Raven vil så gerne hjælpe hende, at han selv låner penge for at betale Evies gæld. Evie findes død i en mærkelig forvredet stilling. Raven må skynde sig væk for ikke selv at blive anklaget for mordet.

På et værtshus møder Raven to inkassatorer, der arbejder for den mand Raven skylder penge, og da han ikke har pengene, får han et ordentligt lag tæsk. Raven har en kammerat fra medicinstudiet, som er i praktik hos en kirurg, der halvfuld syer Raven sammen efter overfaldet,og han starter i praktik den efterfølgende dag. Raven opdager her, at der findes et nyt lægemiddel, æter, som kan afhjælpe kvinders smerter under fødsel. Han bliver bedt om at bruge æter på den første kvinde, han er fødselshjælper for, og det er han på ingen måde tryg ved.

I lægens hus arbejder Sarah Fisher som både stuepige, sygeplejerske og hjælper på klinikken. Hun bryder sig ikke om Raven, som hun mener er arrogant, men da endnu en kvinde dør under samme mistænkelige omstændigheder som Evie, sættes de private følelser til side, og de arbejder sammen om at undersøge kvindernes død.

Bag forfatternavnet Ambrose Parry gemmer sig det skotske ægtepar Chris Brookmyre og Marisa Haetzman, som er forsker i anæstesi, og hvis kandidat­afhandling danner baggrund for meget af det materiale, romanen bygger på. De medicinske og videnskabelige opdagelser, som er beskrevet i bogen, er baseret på virkelige begivenheder og personer. Alle kapitler starter med et fremhævet første bogstav, puttet ind i en tegning, ligesom man gjorde i bøger skrevet dengang.

En formidabel og meget vellykket bog, som kombinerer det historiske med en en krimidel. Jeg er meget begejstret og glæder mig til at følge Will Raven og Sarah Fischer i de kommende bøger i serien.

Modtryk
Lilian Kingo