2020
)

Dødskunsten af Ambrose Parry

26 mar.20

Andet bind i serien om Raven og Fisher er skrevet som et historisk mysterium. En seriemorder er løs, og Victoriatidens storbyuhygge indfanges i den spændende krimi.

Tiden er 1850, og Will Raven er nu blevet læge og arbejder flere steder i Europa, bl.a. i Berlin. Da han tilbydes en stilling som assistent hos Dr. Simpson, tager han tilbage til Edinburgh.

Første kapitel fortælles af en kvinde med dybe ar på sjælen, der arbejder som sygeplejerske og betragtes som både kompetent og tillidsvækkende i sit arbejde, men som i virkeligheden er meget syg, og som opnår nydelse gennem andres lidelse. Den allerførste sætning lyder: "Der findes ikke en eneste kvinde i dette land, der ikke ved, hvad det vil sige at være bange".

Bogens to hovedpersoner, Will Raven og Sarah Fisher, har ikke talt sammen, siden Will forlod Edinburgh, og mens Will har været borte, har Sarah giftet sig med Dr. Archibald Banks. Hun drømmer stadigt om at uddanne sig til læge, en umulighed for kvinder på dette tidspunkt. Sarah bemærke alt, hvad der foregår, og hun begynder at undre sig over en del mystiske dødsfald. Hendes egen mand er dødeligt syg, og Sarah beder Will om hjælp til med at undersøge sagen nærmere, men han afslår. Senere tilbyder han alligevel sin hjælp, måske mest for at opnå prestige som den læge, der opdager en ny sygdom. Men han kan ikke undgå at se, at der er noget mærkeligt ved den sygeplejerske, som har passet de mange afdøde. Hele tiden får læseren i glimt indblik i tankerne hos morderen, og der smides nye oplysninger på bordet, så man som læser hele tiden føler, man har noget til gode.

Fortællingen giver et indblik i en masse medicinske og historiske fakta. Samtidig følger man kærlighedshistorien mellem Will, Sarah og hendes mand. Bind to er noget mere kompleks end første bind og for at få det bedste udbytte af bogen, skal man læse forgængeren. Forfatterne skifter mellem morderens perspektiv og et objektivt tredjepersonsperspektiv, hvilket giver uddybende forklaringer på det meste, uden at man sidder i sympatigryden med morderen.

'Dødskunsten' er en rigtig spændende historisk krimi, der foregår i en af storbyerne under Storbritannien Victoriatid, hvor der i høj grad blev endnu større forskel mellem rig og fattig.

Modtryk
Lilian Kingo